Catalanske frihedsdrømme får San Miguel til at flytte

Cataloniens forsøg på at blive uafhængigt af Spanien kan skabe store problemer for virksomheder med base i hovedbyen Barcelona

FOTO: MAHOU SAN MIGUEL

Den nordspanske region Cataloniens bestræbelser på at slippe ud af Spanien har allerede fået konsekvenser i den del af landets dagligvarebranche, der hører hjemme i Barcelona-området.

Store spanske varemærkeproducenter har lige som flere storbanker allerede nu flyttet deres officielle adresser ud af Catalonien, godt hjulpet på vej af nogle nødbestemmelser, som den spanske centralregering har indført som følge af krisen.

Det gælder bl.a. ejeren af ølmærket San Miguel, som mange danskere vil have stiftet bekendtskab med på ferier. Mahou San Miguel havde to hovedkvarterer i hhv. Madrid og Barcelona, men dropper nu Barcelona-kontoret som base.

En af de virksomheder, der overvejer at gøre noget tilsvarende, er den kendte cava-producent Freixenet, fortæller tyske Lebensmittel Zeitungs internationale udgave.

Værre end Brexit

Cataloniens bestræbelser på at erklære sig som en selvstændig nation er indtil videre sat på pause, men den store usikkerhed, der råder i forhold til fremtiden for regionen, såvel som for Spanien som helhed, er enorm.

Den tilspidsede situation gør det svært for alle i landet at undgå at tage stilling. Men hos Mercadona, der er spansk markedsleder med knap en fjerdedel af dagligvaremarkedet, gør topchef Juan Roig et behjertet forsøg.

– Som spanier og som person er jeg bekymret og angst. Det er ordet. Der er et kolossalt problem i Spanien, og det må vi anerkende Det bør løses gennem dialog, siger han ifølge Lebensmittel Zeitung til de lokale medier.

Det tyske erhvervsmedies analytiker Gildas Aitamer sammenligner uroens effekt for regionens erhvervsliv med Brexit – briternes forestående farvel til EU.

“Men udfordringerne, som et uafhængigt Catalonien vil stå over for, er langt større. Storbritannien har i modsætning til Catalonien fordele af et stort nationalt marked, international legitimitet, og landet har bevaret sin egen valuta”, skriver han.

DEL
Forrige artikelKonkurrenter æder stadig af Remas markedsandele
Næste artikelDanish Crown vil sælge flere måltider
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.