Bryggeriet Carlsberg lancerer nu et nyt hjælpeprojekt – ”Adopt a Keg” – eller på dansk: øl-for-øl.

Ideen er, at danskerne kan fylde deres egen digitale øltønde med det øl, de køber i det lokale supermarked og dermed spare op til gratis fadøl, når samfundet åbner igen og dermed hjælpe udskænkningsstederne med en succesfuld genåbning.

Køber man en øl på returflaske eller en dåseøl i det lokale supermarked, kan man hurtigt scanne etiketten og dermed fylde sin digitale ølfustage på Carlsbergs hjemmeside www.Carlsberg.dk. Når man har scannet fire øl (max. én om dagen) har man fyldt sin ølfustage, som kan veksles til to gratis fadøl, når den lokale beværtning åbner igen.

– Vi har reserveret 50.000 fadøl, som vores barer og restauranter kan uddele gratis ved genåbningen. Den digitale øltønde opfyldes ved hjælp af en meget let og simpel web-app, som vi løbende opdaterer. Lige nu tilbyder vi øl-for-øl med Carlsbergs øl, men vi arbejder på højtryk for at tilføje Tuborg og de andre ølmærker i vores portefølje såsom Jacobsen, Kronenbourg Blanc, Grimbergen og Brooklyn, siger Henrik Friis Fredvig, On-trade Direktør i Carlsberg Danmark.

Carlsberg støtter projektet med 50.000 gratis fadøl. En stor del af Carlsbergs produktion på bryggeriet i Fredericia er omstillet til fremstilling af alkoholbase, og Carlsbergfordene har doneret 95 mio. kr. til aktiviteter der kan bekæmpe coronavirus (COVID-19).