Butikschefen er blevet købmand

Butikschef i Fakta i Randers-bydelen Kristrup, Kenneth Lundsgaard, bestemmer selv, hvad han vil have på tilbud – og på hylderne

Foto: Helle-Karin Helstrand

28-årige Kenneth Lundsgaard har arbejdet i Coops discountkæde Fakta, siden han var 16 år. Han indledte sin Fakta-karriere som servicemedarbejder og har siden taget en salgsassistentuddannelse i discountkæden. Nu kan han for første gang agere som en selvstændig købmand.

I hvert fald på nogle områder.

Han er nemlig en af 11 butikschefer, der tester ”frihedsgradsprojektet” i Fakta.

– Projektet er sat i søen på baggrund af feedback fra kædens butikschefer. Vi blev spurgt, hvad der kunne gøre os mere tilfredse med vores arbejde. Vores svar var, at vi gerne vil være købmænd, og en af de områder, vi har fået lov at starte ud med, er lokal tilpasning, fortæller Kenneth Lundsgaard.

Han har været butikschef i adskillige Fakta-butikker og kom til sin nuværende butik i Randers-bydelen Kristrup ved årsskiftet, netop da ombygningen til koncept F-16 begyndte i butikken.

– En af de muligheder, jeg har fået, er at sætte nogle af vores priser ned, hvis en konkurrent i nærheden har en billigere pris, og varen er vigtig for os. Jeg kan også lave et lokalt tilbud, som resten af kæden ikke har, siger han og tilføjer, at han altid kan sparre med sin salgschef.

– Men der er mig, der kan tage beslutningen. Som en hjælp har han fra begyndelsen modtaget et udkast til en lokal tilbudsflyer med tilbud, som han kan vælge i mellem. Tilbudsvarerne er nogle af de varer, som kunderne typisk går efter, når de er billige.

– Jeg kan vælge blandt dem, men jeg kan også beslutte mig for at sætte andre varer på tilbud. Så lægger jeg tilbuddet på Facebook. Hvis den nærliggende Rema 1000 har kaffe på tilbud, kan jeg vælge at gå længere ned i pris eller at have tilbuddet en uge længere.

Personlig udvikling

Kenneth Lundsgaard konkurrer i området med en Aldi og en Rema 1000.

– Jeg holder selvfølgelig løbende øje med deres tilbudsaviser, siger han. Som testbutikschef har Kenneth Lundsgaard valgt tre varer, som han har til en fast lavere pris. De markedsføres på store bannere ved p-pladsen.

– Jeg har valgt at sælge 365-Thise-mælk til 7 kr., Coop-toiletpapir til 10 kr. for seks ruller og vådservietter til 3,65 kr. Det tiltrækker børnefamilierne, som vi har mange af i området. Det har givet god respons, og vores omsætning stiger, fortæller butikschefen.

Han har også mulighed for at vælge ekstra varer til sit sortiment.

– Vi har automatisk varedisponering, men jeg kan altid gå ind og bestille manuelt og vælge frit fra hele Coops sortiment. Som en yderligere lokal indsats kan Kenneth Lundsgaard vælge at sponsorere et lokalt arrangement eller en lokal klub.

– Det kan være med penge eller med en varekurv. Senest har vi hjulpet det lokale plejehjem med varekurve til et lotteri i forbindelse med, at der blev samlet ind til en massagestol. Hver gang skal jeg overveje, hvad vi får ud af det på længere sigt, siger han.

Hans helt personlige udbytte af ”frihedsgradsprojektet” er han ikke i tvivl om.

– Jeg vil gerne udvikle mig personligt og gerne videre i systemet. Med projektet får jeg i højere grad mulighed for at vise, hvad jeg kan, siger han.

DEL
Forrige artikelCoops tilbudsaviser vender tilbage til FK Distribution
Næste artikelFakta nærmer sig overskud
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.