Butiksansatte skal lære digital handel

Dansk Erhverv og HK Handel samarbejder om digitalisering og automatisering inden for handel

De butiksansatte skal efteruddannes til digital handel siger direktør Laurits Rønn, Dansk Erhverv. Arkivfoto: Kaj Bonne

Nethandlen brager frem, og derfor skal ansatte inden for detailhandel blive bedre udrustet til de nye teknologiske løsninger. For at sikre bedre uddannelse af butiksansatte har Dansk Erhverv og HK Handel indledt et samarbejde.

I fællesskab har de to organisationer etableret et sekretariat, som skal skabe et fælles vidensgrundlag for arbejdet med de muligheder og udfordringer, som digitalisering og automatisering af handelsområdet giver.

– Ideen er, at sekretariatet skal være med til at identificere, hvilke kompetencer der bliver brug for, og så omsætte den viden til konkrete uddannelsestilbud på grund- og efteruddannelsesniveau. Det bliver der brug for, siger direktør Laurits Rønn, Dansk Erhverv.

Flere salgsplatforme
Baggrunden er bl.a., at e-handlen hele tiden slår nye rekorder. Det betyder, at detailbranchen på meget kort tid har ændret sig.

– Nu er forbrugerne i højere grad blevet til internetjægere efter gode oplevelser og tilbud, og det stiller krav til butikkerne om at integrere de forskellige salgskanaler. Det er ikke længere et spørgsmål om enten-eller. Nu er det både-og. Og ikke nok med det, for det handler også om at sammensmelte de forskellige salgsplatforme, så de på bedste vis understøtter hinanden, siger Laurits Rønn.

Staten finansierer etableringen af nye videnscentre, der skal ruste erhvervsuddannelserne til den hastige teknologiske udvikling. Det vil blive oprettet to videnscentre på det merkantile område inden for digital handel og databaseret vidensservice.

– Handelsområdet har allerede på kort tid undergået store forandringer, og jeg tør godt spå, at fremtidens måde at købe og sælge på vil ændre sig markant i løbet af de næste bare 5-10 år. Det kræver, at vi forbereder os bedst muligt på fremtiden, siger Laurits Rønn.

DEL
Forrige artikelCoop afviser højere avance på økologi
Næste artikelRema-købmænd styrker salg og relationer på Facebook
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.