Bryggeriet Vestfyen mærker hård konkurrence fra mærkevarer

Bryggeriet Vestfyen øgede alligevel omsætningen i 2016/17 med tre pct.

Omsætninge i Bryggeriet Vestfyen har i de seneste år været faldende, men steg med tre pct. i det seneste regnskabsår.

En kedelig sommer og hård konkurrence fra mærkevarer på øl og vand har sat sine klare spor i årsregnskabet hos Bryggeriet Vestfyen.

Bryggeriet producerer i stor stil private label-produkter til kæderne. Selv om priskonkurrencen fra mærkevarer på øl og vand i Danmark bliver stadig hårdere, lykkedes det alligevel bryggeriet i Assens at øge omsætningen i 2016/17 med tre pct.

Det har især været en øget eksport, der har medvirket til at vende udviklingen for bryggeriet. Desuden står bryggeriet meget stærkt som leverandør af specialøl.

Omsætningen blev i 2016/17 194 mio. kr. Driftsresultatet blev 3,2 mio. kr. mod et driftsresultat på 4,3 mio. kr. året før.

I beretningen skriver ledelsen, at det danske marked fortsat er præget af en usædvanlig hård priskonkurrence fra mærkevareleverandørerne. Det har gennem året medført store prisnedsættelser på private label-kontrakter på øl og vand.

Ledelsen skriver, at det har haft en væsentlig negativ indflydelse på både nettoomsætningen og dækningsbidraget.

Ledelsen forventer i det nye år en stigende omsætning og et bedre resultat end i år.

DEL
Forrige artikelTiltrængt opgør med afgifter gavner dagligvarehandlen
Næste artikelToms skruer op for investeringer
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.