Britiske Ocado eksporterer sin e-handelsmodel

Franske Casino skal bruge Ocados teknologi til at booste Monoprix-kædens nethandel. Måske gør svenske ICA det samme

Foto: Ocado

Det er mere eller mindre blevet en vedtaget kendsgerning, at nethandel med dagligvarer giver underskud. Ikke desto mindre har det renlivede britiske e-supermarked Ocado nu kørt med overskud i et par år.

Små overskud ganske vist, som ikke sikrer en langsigtet overlevelse. Men større overskud kan være på vej i fremtiden, for nu er Ocado også lykkedes med den del af sin forretningsmodel, der handler om at sælge hele den bagvedliggende model for lagerstyring, plukning, distribution og meget mere – kort sagt hele Ocados højeffektive set up udviklet over 17 år som rent e-supermarked – til udenlandske dagligvareaktører.

Første officielle kunde i den butik er den internationale franske gigant Casino, hvis stærke storbykæde Monoprix nu satser hele butikken på levering til døren især i hovedstaden Paris.

E-handel med dagligvarer i Frankrig har hidtil handlet mest om at samle varerne op fra såkaldte ”drive”-butikker i industrikvarterer, men nu etablerer Monoprix et automatiseret megalager nord for Paris, baseret på Ocados model. Lageret skal tages i brug i 2019, og Casino har sikret sig eneret på at bruge Ocado-modellen i Frankrig.

Også i Sverige?

Nyheden om licensaftalen med Casino, der er nummer 19 på Deloittes seneste opgørelse over verdens største detailhandlere, fik ifølge nyhedstjenesten Bloomberg Ocados aktier til at stige med 28 pct., da samarbejdet blev offentliggjort.

– Det her er den store nyhed, som Ocados investorer har ventet på. Handelen giver enormt god mening, når man ser på Monoprix’ premium-status i Paris, hvor der helt sikkert er en stor appetit på hjemme-leverancer, siger Bryan Roberts, der er analytiker fra TCC Global til Bloomberg.

Ocado, der nu er nået op på 1,3 pct. af det britiske dagligvaremarked, har hele tiden fremhævet den form for licensaftaler i udlandet som en vigtig prioritet – og flere kan være på vej. Det er endnu ikke bekræftet, at den svenske markedsleder ICA har indgået en tilsvarende aftale, men ifølge sædvanligvis velinformerede ICA Nyheter bliver det officielt i begyndelsen af det nye år, at Ocado leverer teknologien bag et stort nyt centrallager i Stockholmsområdet, der skal løfte ICA Online til et helt nyt niveau.

Indtil videre har ICAs e-supermarked været baseret på plukning af varer i udvalgte butikker.

DEL
Forrige artikelBilka vil score kunder og medarbejdere på et godt arbejdsmiljø
Næste artikelAldi hæver markedspositionen i Europa
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.