Britisk julehandel med mange vindere

Lidl scorede den største omsætningsvækst i december, men mange melder om en rekordjul

Trods Brexit mistede briterne ikke julehumøret i 2017. Der blev købt stort ind i Tesco (foto) og de øvrige kæder. Foto: Tesco.

Selv om Storbritannien med udmeldelsen af EU står med en af rigets største udfordringer i mange år, har de britiske forbrugere ikke mistet købelysten.

De seneste tal fra analysevirksomheden Kantar viser en samlet fremgang i dagligvaregiganternes omsætning i julemåneden på en god mia. pund sammenlignet med 2016-julen, svarende til 8,4 mia. kr.

Den største britiske supermarkedskæde Tesco melder om rekordomsætning i julen 2017 – og det er især friske fødevarer, forbrugerne lægger i indkøbsvognen.

– Vi har gennem juleperioden fortsat med at gøre det bedre end vores konkurrenter, især inden for friske fødevarer, og det kan vi gøre takket være vores konkurrencedygtige tilbud gennem mange år. Vores salg øgedes hele vejen frem til december, hvor vi solgte rekordmange varer og opnåede en rekordstor omsætning i julen, siger Tescos topchef, Dave Lewis, i en kommentar.

Tesco oplyser i en meddelelse, at like-for-like salget i juledagene gik op med 1,9 pct., og fremgangen blev især skabt af en stigning i salget af fødevarer på 3,4 pct. og endda helt oppe på 3,7 pct. i omsætningen af ferskvarer.

Stigningen i salget af fødevarer opvejer tilbagegangen i salget af nonfoodvarer og tobaksvarer.

Tocifrede vækstprocenter i discount

Det positive julesalg mærkes også hos Tescos konkurrenter som Sainsbury’s, Morrisons og de fremadstormende discountkæder Aldi og Lidl på det britiske marked. Lidl leverede igen den højeste vækstprocent med knap 19 pct. ifølge Kantar med Aldi få procentpoint efter.

Selv Walmart-ejede Asda, der ellers har tabt markedsandele, melder om en vækst på 5,3 pct. i december.

Udviklingen i markedsandele følge de seneste års mønster, hvor Aldi og Lidl går stærkt frem til hhv. 6,8 og 5,0 pct. af det britiske marked. Dermed lægger Lidl op til snart at overhale både Waitrose og Co-op, hvis andele er marginalt højere.

Alle “de fire store” fortsætter nedad – Tesco til 28,0 pct. ifølge Kantar, Sainsbury’s til 16,4 pct., Asda til 15,3 pct. og Morrisons til 10,7 pct.

DEL
Forrige artikelNetto-konkurrent fortsætter stærk vækst i Polen
Næste artikelNedsatte priser reducerer madspild i discountkæde
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.