Boost af salg direkte til kinesiske forbrugere

Med kinesisk godkendelse kan danske virksomheder sælge røde pølser, pålæg og skinkekød til Kina.

Til en frokost kan man om få dage få røde pølser og dansk skinke. Foto: Danish Crown

Danske slagterivirksomheder kan i fremtiden sælge alt fra røde pølser til skinke til de kinesiske forbrugere.

De nye muligheder kommer, fordi kinesiske myndigheder har godkendt import af varmebehandlet grisekød fra Danmark.

Dermed kan danske virksomheder sælge deres færdige fødevarer hos den lokale slagter, men det giver også øgede muligheder for at sælge danske fødevarer via online markedspladser som Alibaba.

– Det er en gevinst for os alle sammen, og det er helt i tråd med vores ønske om at fokusere på forædling af fødevarerne i Danmark, inden de sendes til udlandet, fordi det giver den største gevinst, siger miljø- og landbrugsminister Esben Lunde Larsen (V) i en pressemeddelelse.

Danmark sælger allerede frossent svinekød og biprodukter til Kina. Nu kan også røde pølser, pålæg og skinkekød ryge til Kina.

Erhvervet vurderer, at den nye aftale kan være op imod 250 mio. kr. værd om året i eksportindtægter.

DEL
Forrige artikelIndsamling af mælkekasser sparer CO2
Næste artikelNetto-ledelse får krasse ord fra erhvervsmand
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.