Boom i økologisk fødevarer over nettet

Handlen med fødevarer på nettet står nu for overvældende 13,5 pct. af den totale økologiske omsætning, viser tal fra analysebureauet GfK.

Ifølge Økologisk Landsforenings beregninger, svarer det til, at den økologiske markedsandel hos fødevare-netshopperne er cirka 65 pct. Til sammenligning er den økologiske markedsandel af salget i dagligvarehandlen på 10 pct.

– Tallene skal tages med et gran salt – der er tale om indikationer. Men nogle ret markante indikationer. Der er ingen tvivl om, at vi her taler om nogle meget bevidste forbrugere, som i høj grad går efter økologi, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

GfK’s tal samles ind hos et repræsentativt panel på 2.000 danskere, der meget præcist oplyser, hvilke fødevarer de køber, og hvor de køber dem. Når man er nede i de små procenttal, vokser den statistiske usikkerhed imidlertid.

Aarstiderne trækker væksten
Andelen af fødevarer, der bliver solgt på nettet, er vokset fra 0,9 til 1,9 pct. fra 2015 til 2016. Henrik Hindborg vurderer, at der bliver solgt fødevarer på nettet for cirka to mia. kr. – hvoraf cirka 1,33 mia. kr. kan tilskrives økologiske varer.

– Det er især veluddannede børnefamilier fra de større byer, der køber fødevarer på nettet. Netop børnefamilierne har i de sidste par år trukket væksten i det økologiske salg, og de sætter sig i stigende grad foran computeren, når børnene er puttet. Her hjælper de tekniske muligheder dem med det, de går efter – nemlig økologiske varer, siger Henrik Hindborg.

En betydelig del af øko-onlinesalget kan kobles op på Aarstiderne. I 2016 havde Aarstiderne en nettoomsætning på 566,7 mio. kr., hvilket er mere end en fordobling siden 2012.

Og spørger man Henrik Hindborg, er onlinebutikkerne kommet for at blive, og øko-salget via denne kanal vil blive ved med at vokse.

– Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at netsalget vil stige endnu mere i de kommende år. Derfor er min opfordring til landmænd og virksomheder: Hold høje med den her salgskanal. Den er i meget stor vækst – særligt på økologi – og det vil den være i mange år frem.

 

DEL
Forrige artikelCoop trækker rundt på milliardgæld
Næste artikelHer ligger de bedste mejeriafdelinger
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.