Børnefamilier køber økologi online

Knap hver tredje af børnefamiliernes øko-kroner går til onlinehandel og specialbutikker

Grafik: Ulrik Samsøe Figen

Når børnefamilierne køber økologiske fødevarer, sker det som oftest i et onlinesupermarked.

Netto, SuperBrugsen og Rema 1000 tiltrækker dog også mange børnefamilier, der vil have økologi i indkøbskurven.

Det viser en opgørelse som Økologisk Landsforening har lavet over, hvor danskerne køber økologi.

Opgørelsen er baseret på 2016-tal fra GfK. Er man en familie med børn under seks år, køber man 31 pct. af sine økologiske madvarer i et onlinesupermarked eller i en specialbutik, viser opgørelsen.

Er de hjemmeboende børn mellem syv og 20 år, gælder det 28 pct.

Par eller singler uden børn køber kun 11 pct. af de økologiske varer på nettet. De vælger i stedet Netto.

For børnefamilier med de mindste børn gælder det, at 15 pct. finder de økologiske varer i Rema 1000, mens godt hver tiende går i Fakta efter økologi.

Familier med de store børn bruger hver femte øko-krone i Netto og 12 pct. i SuperBrugsen.

Par uden børn og singler køber 14 pct. af økologien i Netto, mens 13 pct. af de økologiske varer kommer fra SuperBrugsen.

Børnefamilier øger køb med 66 pct.
Kigger man på familien Danmarks samlede forbrug af øko-kroner i dagligvarehandlen, ligger onlinebutikkerne i 2016 sammen med specialbutikkerne på en førsteplads med tilsammen 16 pct. af det totale økologiske dagligvaresalg, mens Netto følger lige efter med 15 pct. af salget.

På en tredjeplads ligger SuperBrugsen sammen med Rema 1000 med 11 pct.

Fakta og Kvickly deler fjerdepladsen med hver 9 pct. af det økologiske salg.

Som enkeltvirksomhed blandt de onlinehandlende ligger Aarstiderne på en syvendeplads med godt 6 pct. af salget, mens Nemlig.com kommer på 13. plads med 2 pct. og Coop.dk Mad på 15. plads med knap 1 pct.

Det er børnefamilierne, der står for den største vækst, når det kommer til at lægge økologiske varer i indkøbsvognen.

Således steg salget af øko-varer til børnefamilier med 66 pct. fra 2014 til 2016, mens par uden børn og singler i samme periode øgede øko-købet med 12 pct.

DEL
Forrige artikelNy kommunikationschef til Lidl
Næste artikelØkologisk babymad stiger mest
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.