Black Friday er alt andet end vejen til en god forretning

Debatindlæg af Anders Ertmann, direktør for InterMail

Anders Ertmann. Foto: InterMail

I disse dage kan man ikke åbne en avis eller tænde for sit tv uden at blive bombarderet med Black Friday-tilbud fra alverdens butikker. Det bugner med slagtilbud, som skal lokke kunderne ud i butikkerne.

Black Friday, Singles Day og alle de andre mærkedage i detailbranchen er uden tvivl marketingstunts, der virker. Det skal man blot se på rekordsalget år efter år for at konstatere.

Umiddelbart lyder det jo som en kæmpe gevinst for butikkerne. Hvem vil ikke gerne have tømt hylderne?

Problemet er bare, i min optik, at kundeoplevelsen drukner i lange køer, kaos og slagtilbud, der er revet væk nærmest før, de er sat til salg.

Det kan hurtigt overskygge de gode tilbud og smitte negativt af på kundernes opfattelse af butikkerne.

Loyale kunder 

Detailbranchen skal passe på, at den ikke drukner i marketingstunts og glemmer kunderne på den lange bane.

Brug nu også ressourcerne på at opbygge en god, langsigtet kunderelation ved at skabe loyalitet.

Gør dine kunder til ambassadører for dit brand. Det er langt mere værd i det lange løb end hurtige slagtilbud.

Loyale kunder besøger butikker, hvor de er medlemmer, tre gange så ofte som gennemsnitskunden, og de bruger op til 67 pct. flere penge, hver gang de shopper. Det viser tal fra InterMail.

Personalisér kommunikationen

Men loyaliteten opstår ikke på bagkant af en tilbudsjagt, og mærkedage som Black Friday er alt andet end nøglen til at skabe loyale kunder.

I en tid hvor vi hver dag bliver bombarderet med tilbud, er det essentielt at gøre budskabet så relevant for kunden som muligt. Ellers bliver det blot ligegyldig massekommunikation.

Her spiller data en afgørende rolle, for jo mere du ved om dine kunder, jo bedre kan du kommunikere med dem.

Personalisér din kommunikation og få kunden til at føle sig særlig. Det er vejen til loyalitet, og det genererer en meget højere værdi på den lange bane.

Kaster du hele marketingbudgettet efter mærkedage som Black Friday, risikerer du at drukne dine gode budskaber og relevante produkter i en kamp, der handler om at råbe så højt som muligt om, hvem der har de laveste priser.

Jo jo, det får betalingskortene til at gløde, men du risikerer også at stå tilbage i hukommelsen hos kunderne som et ligegyldigt engangsknald. Som mange måske ved, fører det ikke til meget i det lange løb.