Black Friday dæmper ikke julehandelen

Det er en myte, at Black Fridag går ud over julehandlen, vurderer SmartWeb, der fører statistik over onlinejulehandlen.

6 ud af 10 forbrugere angiver tidsbesparelsen som den væsentligste årsag til at købe julegaver over nettet. Foto: PR

Frygten for, at Black Friday hugger omsætning fra julehandlen i december, er overdrevet, viser tal fra onlinejulehandlen.

SmartWeb, der siden 2014 har ført statistik over onlinejulehandlen for omkring 2.000 netbutikker, vurderer, at det er en myte, at Black Friday går ud over julehandlen.

Nye tal fra SmartWeb viser, at salgstallene online på Black Friday i år steg med 70 pct. i forhold til 2016. Men det betyder ikke, at danskerne køber færre julegaver i løbet af de øvrige dage i december.

– Mønstret for julemåneden er helt ens på tværs af alle årene. Salget topper og falder på de samme dage, hvor der er mest salg om mandagen og mindst om lørdagen. Det har Black Friday ikke ændret på. Som jeg vurderer det, er salget denne fredag noget, der kommer oven i hatten, siger Bobby Thygesen fra SmartWeb i en pressemeddelelse.

Dansk Erhverv vurderer i en prognose, at julehandlen i november og december vil beløbe sig til ca. 11 mia. kr. En fjerdedel af handlen vurderes at ske online.

DEL
Forrige artikelUnderskuddet hæver sig op på 10 mio. kr. i Emmerys
Næste artikelLidl og Coop donerer også overskudsmad i julen
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.