Bilka vil score kunder og medarbejdere på et godt arbejdsmiljø

Dansk Supermarkeds hypermarkedskæde er blevet certificeret efter et internationalt arbejdsmiljøsystem. Målet er top fem blandt branchens bedste

Foto: Bilka

For at styrke sit image – både over for kunder samt nuværende og kommende medarbejdere – ønsker Bilka at være kendt som den bedste arbejdsplads i detailbranchen. Dansk Supermarkeds hypermarkedskæde har derfor deltaget i en sammenligning med andre virksomheder, der har givet kæden en certificering i et internationalt system, Great Place To Work.

– En del af Bilkas strategi er, at vi vil være den bedste arbejdsplads i dansk detailhandel, og da vi på baggrund af vores egne medarbejderundersøgelse selv mener, at vi har en god arbejdsplads, besluttede vi os for at forsøge at få certificeringen, siger Christian Flø, Head of HR i Bilka.

Vil i top fem

Selve certificeringen er foretaget af den internationale analyse- og konsulentvirksomhed Great Place to Work og er baseret på anonyme medarbejderundersøgelser og evalueringer af varehuskædens ledelseskultur.

– 400 ud af vores 8500 ansatte skulle deltage i en spørgeskemaundersøgelse om deres trivsel, og vi skulle have mindst 70 pct. positive svar på alle parametre for at bestå, fortæller Christian Flø.

Det er Great Place to Work, der har udvalgt de 400 medarbejdere, og de har enten fået en mail eller en konvolut med en invitation. Svarene er sendt anonymt til konsulentvirksomheden.

– Vi endte med en score på 86 pct., hvilket gav os certificeringen. Det er dog ikke nok til at komme i top fem blandt de største virksomheder, hvor 14 danske arbejdspladser deltog i år. Det er vores mål, og jeg håber da også, at nogle af vores kolleger i dagligvarebranchen vælger at være med. Vi kan godt lide at konkurrere, især når det er til gavn for medarbejderne, siger Christian Flø.

Synliggøre uddannelse

Næste år ønsker han, at flere medarbejdere deltager, så resultatet kan deles op på de enkelte varehuse.

– Det kunne vi ikke nå i år, da vi var lidt sent ude, siger Christian Flø. Som en del af certificeringen får virksomheden også at vide, hvor der kan sættes ind for at forbedre resultatet.

– Vi har rigtigt mange uddannelsestilbud, men vi kan se på resultatet, at vi skal være bedre til at synliggøre dem. Nogle af medarbejderne er helt unge og er her kun i kort tid, de er måske ikke så interesserede i kurser. Men vi arbejder på at gøre flere og flere kurser digitale, så man ikke skal af sted flere dage ud af huset for at få undervisning. Det, forventer vi, vil øge synligheden, siger Christian Flø.

DEL
Forrige artikelDiageo fortsætter med vækst
Næste artikelBritiske Ocado eksporterer sin e-handelsmodel
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.