Bilka åbner døren for små leverandører

I samarbejde med Danish Food Cluster har Bilka etableret testcentre, hvor små fødevareleverandører kan få sparring

Foto: Henrik Denman

For mange innovative fødevarefolk står supermarkedernes indkøbere som de hårde dørvogterne, der afgør en ny vares skæbne.

Men nu giver Bilka de små leverandører direkte adgang til kædens indkøbere. Sammen med Danish Food Cluster laver kæden et mødested, hvor det er let for fødevarefolkene at præsentere nye varer og få kvalificeret sparring fra alle retail-gigantens eksperter.

– Det skal være lettere at komme til os med de nye ting og få hjælp til at komme videre – enten til butikshylderne eller i gang med udvikling af produktet, siger marketingschef for Bilka, Alice Monberg.

Mødestedet skal være fysisk, så innovatørerne kan mødes 1-til-1 med for eksempel indkøbere og kvalitetsafdelingen, og Bilka skyder ressourcer i at markedsføre og udvikle tilbuddet sammen med Danish Food Cluster.

Fra start up til vækstvirksomhed
De to parter har tidligere samarbejdet om testcentre i en række Bilka hypermarkeder, hvor nye fødevareprodukter blev præsenteret for forbrugerne. Efterfølgende er en række nye varer kommet på hylderne, ikke bare i Bilka men også i andre kæder som følge af erfaringerne.

For direktør i Danish Food Cluster, Lone Ryg Olsen, er hyldemeter og salg dog ikke de eneste succeskriterier.

– For udviklingen af fremtidens fødevareinnovation er læring det vigtigste. De innovative producenter og importører er blevet klogere på alt fra den rette emballage, forbrugernes smag, prispunkt og logistik, og det er den slags viden, der udvikler en start up til vækstvirksomhed, siger hun.

Blandt virksomhederne, der har deltaget i projektet, er Banana Joe, der har udviklet nye former for chips baseret på bananer.

Stort boost
De eksotiske snacks er nu at finde i på hylderne i Bilka, og for René Larsen fra InnovAsian Trading, der står bag Banana Joe, har forløbet givet akkurat den hjælp, virksomheden havde brug for.

– Uanset om du har verdens bedste produkt, hjælper det ikke noget, hvis ikke du kan komme ud til forbrugerne. Testcentrene gav os den mulighed, vi havde brug for, så vi kunne komme ud over rampen. Det har givet vores forretning et stort boost, så vi for alvor er klar til at indtage det danske marked, siger René Larsen.

For Bilka er testcentrene og det nye mødested en mulighed for at opfange tendenser og være først med de nye varer.

– Vi er Danmarks eneste hypermarked, og vi skal tilbyde forbrugerne det største udvalg og den bedste indkøbsoplevelse. Så vi er afhængige af fødevareinnovation, og derfor vil vi gerne hjælpe de små producenter og importører med at udvikle de nye varer, siger marketingschef for Bilka, Alice Monberg.