Bevidste forbrugere søger nemme løsninger

Forbrugerekspert Dorte Wimmer fortæller om de krav, fremtidens dagligvarebutikker skal leve op til

De nye forbrugere vil have individuelle løsninger. I USA kan forbrugeren i Whole Foods f.eks. selv udvælge de grøntsager, hun bedst kan lide, og så får hun butikken til at snitte en færdig salat til at tage med hjem. Foto: Whole Foods

Butikken er under hastig forandring. Butikken som indkøbssted er under pres af onlinehandel og udvikler sig i stedet til showrooms, og forbrugerne er blevet så mobile, at det ændrer måden at købe ind på.

De største forandringer sker inden for udvalgsvarer, og kendte mærkevareproducenter lancerer nye butikskoncepter på stribe.

Inden for dagligvarehandlen er meget imidlertid ved det gamle. Man flytter lidt om på varernes placering og fokuserer på de friske fødevarer.

Det store gennembrud for salg af dagligvarer på nettet lader vente på sig. Spørgsmålet er så, om forvandlingen af detailhandlen betyder noget for dagligvarebutikkerne?

Svaret er et klart ja, siger forbrugerekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

Dagligvarebutikkerne skal være meget på dupperne for at imødekomme de nye krav fra forbrugerne.

Butikkerne skal gøre det supernemt at købe ind, de skal tilbyder kunderne flere færdige løsninger, de skal tilbyde abonnementsordninger, så kunden blot skal fortælle mobiltelefonen, hvilke varer der mangler i køleskabet, så sørger butikken for at levere varerne, og både butikker og leverandører skal holde et skarpt øje på holdninger til bæredygtighed og omtanke, der er oppe i tiden.

– Butikkerne skal lære at arbejde med de værdier, forbrugerne har. Vi oplever i øjeblikket et skifte i værdier og holdninger hos forbrugeren. Det gør, at virksomheder må omstille sig for at tiltrække dem både som medarbejdere og kunder, siger Dorte Wimmer.

Kerneværdier
Hun siger, at den nye generation af forbrugere kendetegnes af fem kerneværdier – snusfornuft, utålmodighed, bevidsthed, individualitet og travlhed.

Den snusfornuftige forbruger fokuserer i dagligvarehandlen på de gode tilbud og den gode pris i forhold til kvalitet.

– Vi har imidlertid i dag butikskoncepter som Normal, Søstrene Grene og Ikea, som har “every day low price”. Dagligvarekæderne er begyndt at indføre samme prissystem med faste lave priser på en lang række dagligvarer. Elastikpriser med høj og lav pris vil ikke være relevant på længere sigt, for forbrugerne vil ikke lade sig presse af priser, der går op og ned hele tiden. Det skal kæderne helt sikkert arbejde med.

Den utålmodige forbruger vil også sætte sit præg på dagligvarebutikkerne.

– Butikkerne skal gøre det nemt og hurtigt at handle. Vi har ikke for alvor set onlinehandlen bryde igennem herhjemme, og det skyldes til dels, at der er så mange fysiske butikker. Hvis man vil imødekomme den utålmodige forbruger, skal man gøre det nemmere og mere convenient. Amazon Go, som netop er åbnet for almindelige forbrugere, er et godt eksempel.

Bruger stemmen
Dorte Wimmer nævner en anden udvikling, dagligvarehandlen skal bide mærke i. Man har hidtil talt om en ny generation forbrugere, der er digitalt indfødte. De er vokset op med, at alle tænkelige digitale hjælpemidler har været til rådighed.

Den næste generation bliver de såkaldte “voice natives”, der ikke klikker sig frem, men henter information og bestiller varer ved hjælp af stemmen.

– De vokser op med stemmestyrede systemer, som Amazon også arbejder med i form af Amazon Echo. Det betyder noget for dagligvarehandlen. Forbrugeren får her måske to brands at vælge imellem, men hvad så med resten? Det har betydning ikke kun for butikkerne, men også for leverandørerne. Som dagligvareleverandør skal man lære, hvordan man markedsfører sig over for fremtidens robotter. Det bliver en stor game changer, og det er det allerede i USA.

Bevidst og individuel
Den bevidste forbruger vil ifølge Dorte Wimmer påvirke og ændre vareudbuddet i dagligvarebutikkerne.

De store, kendte brands vil blive udfordret af mindre brands, der er skabt ud fra holdninger til miljø og produktionsform.

De nye forbrugere vil have individuelle løsninger. I USA kan forbrugeren i Whole Foods f.eks. selv udvælge de grøntsager, hun bedst kan lide, og så får hun butikken til at snitte en færdig salat til at tage med hjem.

Først og sidst er fremtidens forbrugere præget af travlhed, og her vil mange forbrugere søge mod abonnementsløsninger.

– Så behøver forbrugerne ikke tænke på store dele af indkøbet til hverdagen. Vi vil se det på alle områder, hvor vi kan spare tid, siger Dorte Wimmer.