Bemandede tankstationer kan gøre comeback

I takt med, at der kommer flere elbiler på vejene, er det naturligt, at stationerne byder på flere faciliteter, siger direktøren for tankstationernes brancheforening

Foto: Drivkraft Danmark

Skal du fra Skagen til Gedser i bil, tanker du højst sandsynligt op inden turens start, i stedet for at køre afsted på halvfuld tank og fylde op ved en tankstation på ruten, når tanken er ved at være tom.

Men for bilister i elbil kan det være nødvendigt med en pause for at lade batteriet op, og det tager som regel mindst 20 minutter. Den ventetid åbner et vindue for mere forretning til bemandede tankstationer, vurderer Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

– Når tankningsmønstret ændrer sig, og man skal være på tankstationen længere tid, ville det være mærkeligt, om ikke også butikkerne udviklede sig. Om det så er antallet af butikker eller det udbud, der er i butikkerne, bliver spændende at se, siger han.

Han fremhæver, at tankstationernes udvikling følger forbrugernes skiftende behov og ønsker.

– I gamle dage solgte de autotilbehør og måske en is. Så blev de små supermarkeder, indtil lukkeloven blev liberaliseret. Nu har de mere convenience – god kaffe, lækre burgere, økologiske færdigvarer. Det er meget dynamisk og noget, der udvikler sig i takt med forbrugsmønstre og lovgivning.

Nyt navn – nyt image

Drivkraft Danmark hed indtil sidste måned Energi- og olieforum. Det nye navn skal markere, at brancheforeningen omstiller sig fra benzinstationer til energistationer, fordi vedvarende energi fylder en stadig større del af det samlede energiforbrug, og det er en udvikling, branchen følger.

Brancheforeningen forudser, at der kommer flere af de nye former for energityper på stationerne, men Jacob Stahl Otte venter stadig på at se det store gennembrud for blandt andet elbiler; og det er et af de store benspænd for stationerne.

– Det er ikke antallet af ladestandere, der er forhindringen for elbiler – eller brintbiler eller hvad det nu måtte være. Det er et spørgsmål om, at vi som branche prøver teknologier af og stiller dem til rådighed for forbrugerne, siger han. Antallet af tankstationer har ligget stabilt på omkring 2000 de sidste 15 år. Men i årenes løb er flere stationer blevet ubemandede, bl.a. pga. ændringer i lukkeloven og i forbrugernes indkøbsvaner. I 2017 var der i alt 2013 tankstationer. Heraf var 1495 ubemandede, viser tal fra Drivkraft Danmark.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Circle K eller Q8, som begge har et netværk af både bemandede og ubemandede stationer.