Bageri får patent på brød

En ny type brød skal give bagerivirksomheden Smartbake adgang til nye markeder

De to iværksættere Steffen Bagge t.v. og Anders Høy har sammen med eksterne investorer sat et millionbeløb i Smartbake.dk. Foto: Christina Lykke

Bagerivirksomheden Smartbake har udviklet en ny type brød, som man har fået patent på, og som skal bane vejen til en større satsning på detailmarkedet.

Smartbake har sikret sig et procespatent på en proces, der er udviklet for at styre hæveprocessen i gærholdige brødprodukter.

Det vil åbne nye markedsmuligheder, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Da Smartbake i maj 2017 sendte de første kasser brød ud til forbrugerne med fersk dej, var det en nyhed, fordi dej hæver. Det harmonerer ikke godt med lukkede kasser.

Den kode har Smartbake knækket, og den proces, virksomheden har opfundet, sikrer, at produkterne først hæver, når emballagen brydes.

Smartbake fik inspirationen fra et af deres tidligere projekter, iPosen.

– Flere af os var også med, da vi havde iPosen.dk, og dengang var vi de første til at sende afkølede fødevarer med Post Danmarks pakkeflow. De kompetencer og erfaringer har naturligvis været med til at udvikle vores nye, patenterede proces, siger Steffen Bagge, der er bestyrelsesformand i Smartbake.

Nye markeder

Med det nye procespatent har der åbnet sig nye muligheder for Smartbake, der i løbet af 2018 kommer til at satse stort på at komme bedre ind på detailmarkedet og markedet for måltidskasser.

– Vi kommer til at lancere helt nye produkter inden for de næste måneder, som gør os mere relevante i detailbranchen og ikke mindst på markedet for måltidskasser, som både er i stor vækst og har brug for innovative produkter til at sikre en fortsat høj kvalitet, siger Steffen Bagge.

Smartbake fik for nylig en millioninvestering fra vestjyske investorer og fra ejerne Anders Høy Thomsen og Steffen Bagge. En stor del af pengene er gået til produktudvikling og nye produktionshaller i Hasselager.

DEL
Forrige artikelFødevaresnyd er svær at komme til livs
Næste artikelFødevaresvindel er dyrt for producenter
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.