Arla mister Nøglehulsmærke på alle oste

Arla Foods må fra årsskiftet sige farvel til Nøglehulsmærket på
sine fedtfattige oste på det danske marked, da de er for salte i
forhold til Nøglehulskravene.
Mejerikoncernens produktudviklere har måttet erkende, at der er
naturlige grænser for, hvor langt ned saltindholdet kan komme i
blød gul skæreost, hvis den skal kunne sælges til danske
forbrugere.
Arla finder det ærgerligt, at ordningen ikke tager hensyn til, at
danskerne spiser en blød ost, som kræver mere salt at producere end
de mere faste oste, som eksempelvis svenskerne kan lide.
- Vi er klar over vores ansvar i den sundhedsmæssige sammenhæng, og
vi har gjort, hvad vi kunne for at få reduceret saltet på de
forskellige mejerier. Men vi må bare erkende, at vi er oppe mod
nogle fysiske love, siger Henrik Biilmann, der er ansvarlig for ost
og smør i Arla Danmark.
- Konsekvensen bliver, at når der ikke er oste med Nøglehulsmærket
i Danmark, så har forbrugeren ikke nogen hjælp til at foretage et
sundere valg. For vi taler jo om fedtfattige produkter, som er
sundere end gennemsnittet af kate-gorien, og derfor opfylder
målsætningen med Nøglehulsmærket, siger han.
Af Claus Jensen
cj@dhblad.dk

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis