Arla i bedring efter svær start på året

Arla har haft en omsætningsvækst på 2,2 pct. i første halvår og venter en omsætning omkring 78 mia. kr. for hele 2018

Arla styrkede sin forretning i andet kvartal 2018. Foto: Arla Foods

Arla Foods har i første halvår af 2018 forbedret lønsomheden og leveret en omsætningsvækst på 2,2 pct. til 5,1 mia. euro, ca. 38 mia. kr.

Væksten skyldtes dels en fremgang i selskabets strategiske brands, dels udviklingen i mælkepriserne, der er på vej op efter et svagt første kvartal.

Første halvår 2018 var ellers præget af udfordrende markedsforhold for Arla med et fortsat svagt britisk pund og en negativ udvikling i fedt- og proteinpriserne.

– Vi fik en hård start på 2018, hvor vi måtte handle hurtigt for at rette op på vores bundlinje, som var ramt af både et svagt britisk pund og ugunstige priser. Den hurtige indgriben betød, at vi var i stand til at forbedre lønsomheden og udviklingen i mælkepriserne i perioden. Opgaven er dog ikke slut endnu, og vi arbejder fortsat ihærdigt med at gennemføre vores transformationsprogram Calcium, som vil forbedre vores resultater yderligere, oplyser Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh.

Strategiske brands i fremgang

Arla har oplevet en vækst i salget af selskabets strategiske brands på 3 pct. drevet af solide resultater for mærkerne Arla, Lurpak, Puck og Castello, oplyser selskabet.

Arla-brandet havde en omsætningsvækst på 5 pct., svarende til næsten 1,5 mia. euro, drevet af prisstigninger og øget salg af økologisk mælk, mælkebaserede drikkevarer og mozzarellaost.

Arlas Lurpak-brand leverede en endnu højere vækst på 11,3 pct., som i høj grad hænger sammen med de globale prisstigninger på smør og blandingsprodukter.

Også Castello og Arlas brand Puck, som er selskabets førende mærke i Mellemøsten og Nordafrika, oplevede vækstrater på henholdsvis 5,6 og 9,1 pct.

– Vores brands er kernen i vores forretning og udgør det største bidrag til Arlas lønsomhed. Med vores brands og produktportefølje er det lykkedes os at imødekomme den stigende efterspørgsel på fødevarer der er sunde og naturlige og som har en høj fødevaresikkerhed, udtaler Arla Foods økonomidirektør Natalie Knight.

Stigende salg til detail og foodservice

Salget til den europæiske detailhandel og foodservice voksede med 0,6 pct. til ca. 3,2 mia.  euro mod knap 3,18 mia. euro i det første halvår af 2017. Stigningen var primært drevet af højere salgspriser og bedre produktmix.

Derimod er salget i Arla’s internationale forretning faldet med 5.3 pct. til 750 mio. euro mod 792 mio. euro i første halvår af 2017.

Et fald, som Arla forklarer med en svagere amerikansk dollar samt valutaudsving.

Arla forventer en omsætning for helåret 2018 på 10-10,5 mia. euro (74,5-78,2 mia. kr.) og en vækst i salget af brandede produkter i den højere ende af det tidligere kommunikerede mål på 1-3,5 pct., oplyser selskabet.