Analyse: Rema 1000 holder Netto bag sig

Både Netto og Rema kan vokse med tocifrede milliardbeløb frem til 2022, spår en ny discount-analyse fra LZ Retailytics.

Norske Rema 1000 og danske Netto er nummer syv og otte på en top 10-liste over de største discountkæder i Europa. Kun her i landet mødes de to i direkte konkurrence. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

De duellerer på livet løs herhjemme, de to største discountkæder Netto og Rema 1000.

Og mens Rema er angriberen på det danske marked, hvor Netto er størst, er rækkefølgen modsat, når det gælder de to kæders totale salg.

I hjemlandet Norge er Rema 1000 nemlig stadig så dominerende en kæde, at Rema i Norge og Danmark til sammen omsætter en del mere, end Netto gør i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen sammenlagt.

Ifølge LZ Retailytics udgør Nettos samlede omsætning i 2017 5,9 mia. euro – 44 mia. kr. Det tyder på, at de regner moms med. Remas totalomsætning bliver estimeret til 7,6 mia. euro, svarende til knap 57 mia. kr.

LZ Retailytics er det velrenommerede tyske Lebensmittel Zeitungs analyseenhed.

I rapporten Discounters – the supermarkets of tomorrow spår LZ Retailytics begge kæder en pæn vækst i de kommende fem år, men på trods af Dansk Supermarkeds skærpede ekspansionsplaner for Netto i alle lande, vil Rema stadig være størst af de to i 2022.

Rema 1000 står til at sælge for 9,5 mia. euro til den tid – 71 mia. kr. – mens Netto må nøjes med 7,4 mia. euro – 55 mia. kr.

Rema syv – Netto otte

Det er både godt og skidt nyt for Dansk Supermarked, som har haft svært ved at få gang i en vækst af betydning i de seneste år. Godt, fordi de 11 mia. ekstra repræsenterer en vækst på 25 pct. over fem år – og dermed et pænt løft til Dansk Supermarkeds samlede omsætning.

Og skidt, bl.a. fordi man må gå ud fra, at en rigtig god bid af Remas forventede vækst på 14 mia. kr. frem til 2022 vil komme her i landet.

Det vækker imidlertid lidt skepsis, at begge kæder bliver spået den samme vækst i femårsperioden – 25 pct.

I et større europæisk perspektiv kommer Rema 1000 ind på en syvendeplads blandt de største discountkæder, mens Dansk Supermarkeds Netto er nummer otte. Og den rækkefølge ændrer sig ikke i 2022.

Listen toppes ikke overraskende af de to tyskbaserede internationale discountkæder Lidl og Aldi. Lidl spås at nå op på en omsætning 107,8 mia. euro – lige over 800 mia. kr. i 2022, mens de to Aldi’er, Süd og Nord, til sammen skulle nå 84,4 mia. euro, svarende til ca. 630 mia. kr.

Efter de to giganter er der langt ned til nummer tre på listen, tyske Edekas discountkæde, der også hedder Netto, ligeledes tyske Penny og den polske vækstraket Biedronka.

DEL
Forrige artikelSamarbejde om fleksible kasseområder
Næste artikelHolland leverer væksten for fusionsgigant
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.