Analyse: Føtex genstarter priskrig

Føtex åbner nu anden runde i et pris-slagsmål. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Man kan hoppe, danse, ønske – og vælge at gå op i markedet: Pris bliver aldrig et underordnet tema i dagligvarehandelen.

Priserne i butikken skal være på plads. Men det kan så betyde noget forskelligt, alt efter, om man driver en discountkæde – eller et supermarked med høj profil – eller noget helt tredje.

Dansk Supermarkeds varehuskæde Føtex har kortsluttet de sædvanlige sammenhænge og slås nu på prisen til alle sider. Alle de største konkurrenter bliver nævnt i to prissammenlignings-annoncer, som har fået premiere i dag, onsdag 17. januar.

Den aggressive kampagne er en opfølgning på sidste år storstilede sænkning af priser på 2000 varer i Føtex.

Føtex vil tæske konkurrenter med prissammenligning

Rema 1000 og Meny er med i annoncerne – og ikke mindst får Coop-kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Fakta lov til at tabe priskapløbet, når Føtex i to opsigtsvækkende store annoncer udråber sig selv som prisvinder – med nøjagtig samme pris for en udvalgt kurv af varer som Rema 1000 i en direkte prissammenligning.

Det er måske mest overraskende, at prisforskellene ikke er større, end de er, når Føtex selv står for at udvælge de varer, der deltager i konkurrencen.

Når Fakta f.eks. kun er 2,50 kr. dyrere end Føtex – ca. 1 pct. – tyder alt på, at Coop faktisk i det stille (og modvilligt) har reageret på konkurrentens prisfald sidste år.

Og pris er også et heftigt tema på de indre linjer i Coop for tiden, hvor et comeback til ideen om flere faste lave priser er i spil igen – og det samme er en ny ide om en ny lavprisserie på tværs af kæderne, fra Kvickly til Fakta.

DEL
Forrige artikelFøtex vil tæske konkurrenter med prissammenligning
Næste artikelLidl bliver energicertificeret
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.