Analyse: Dansk Supermarked slås med væksten på hjemmemarkedet

Renset for inflation og nye butikker er væksten beskeden for Dansk Supermarked i Danmark

Per Bank har tidligere tilkendegivet overfor Dansk Handelsblad, at det ikke er alle hjemlige butikker, der oplever vækst. Arkivfoto: Claus Sjödin

Er der en dagligvarekoncern, der formår at tjene penge i Danmark, er det Dansk Supermarked Group.

2017 blev ingen undtagelse med et overskud på 1,7 mia. kr. og et driftsresultat tæt på 2,5 mia. kr.

Men et dyk nede i regnskabstallene gemmer der sig en tydelig udfordring: Væksten i moderselskabets danske forretning er minimal.

En omsætningsfremgang på 576 mio. kr. til 41,34 mia. kr. i den danske del af koncernen er naturligvis langt bedre end tilbagegang, men væksten på 1,4 pct. skal blandt andet ses i lyset af et stigende inflationsniveau i forbrugerpriserne på 1,1 pct. i 2017, hvor den i 2016 var 0,3 pct., ifølge Danmarks Statistik.

Dansk Supermarkeds moderselskab tæller, udover de tre kæder Bilka, Føtex og Netto, også de to stormagasiner Salling, onlinebutikkerne bilka.dk, wupti.com og føtex. dk, samt kaffekæden Starbucks og burgerkæden Carls. Jr.

Da Dansk Supermarkeds topchef Per Bank præsenterede regnskabet, var han meget tilfreds med, at dagligvarekæderne præsterede det bedste resultat i Danmark i mange år målt på både top og bund.

Netto det bedste resultat nogensinde, Føtex det bedste siden 2008, mens Bilka kunne notere det bedste resultat i fire år, ifølge topchefen.

En væsentlig årsag til Nettos fremgang skal dog findes i, at Netto åbnede ca. 35 nye butikker i løbet af året, som særligt gav et boost i omsætningen i slutningen af 2017.

Desuden åbnede Dansk Supermarked fire nye Føtex Food og Føtex sidste år, ligeledes i anden halvdel af året, mens Carls Jr. åbnede yderligere fire burgerrestauranter.

Set i det perspektiv synes en fremgang på 576 mio. kr. anderledes beskeden. Ikke mindst for en kæmpe som Dansk Supermarked Group.