Analyse: Arla-komet skal løfte plaget købmandskoncern

Tomas Pietrangeli, kommende koncernchef i Dagrofa Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Det kommer næppe til at skorte på opgaver, når 46-årige Tomas Pietrangeli 13. august sætter sig i koncernchefens stol i Dagrofas hovedkontor i Ringsted.

Pietrangeli med det italienske efternavn kommer med international erfaring fra store leverandører som Arla Foods, Reckitt Benckiser og Royal Unibrew i bagagen, men noget af det måske umiddelbart mest anvendelige i hans nye job som Dagrofas koncernchef er hans knap to år som direktør i Arla Danmark fra 2014 til 2016.

I sig selv følger der med den post en ret frisk viden om markedet med tæt berøringsflade til landets store dagligvareaktører. Han har altså i den rolle indgået i strategiske samarbejder med flere af de virksomheder, der nu bliver til konkurrenter.

Også i den periode har Arla satset kraftigt på at sælge mere til det foodservice-segment, hvor Dagrofa har sit aktuelle problembarn med stort potentiale, Foodservice Danmark.

Avancement i Arla

Posten som Arlas ansvarlige for det danske marked ligner noget af en affyringsrampe for profiler på vej mod toppen af landets største fødevarevirksomhed. Før Tomas Pietrangeli var det Peter Giørtz-Carlsen, som nu har en kronprins-lignende status i Arla som Europa-ansvarlig.

Pietrangeli har en åben og venlig tilgang, og han er en af de erhvervsledere, som på et ret tidligt tidspunkt har kastet sig over brugen af et socialt medie som Twitter.

I det velsmurte Arla-maskineri kan det være svært at vurdere, hvordan de enkelte direktører har det med at styre en kompleks økonomi. Tomas Pietrangeli gjorde sig i tiden som dansk Arla-direktør mest bemærket gennem vækstinitiativer, men det lå også i kortene i den periode, hvor EU’s kvotesystem forsvandt, og markedet for en tid blev oversvømmet med mælk.

Siden kan han som direktør i Arlas britiske forretning ikke have undgået at skære ned. Så sent som sidst i maj annoncerede Arla lukningen af et gammelt ostemejeri i Wales.

I Dagrofa må man gå ud fra, at der efterhånden er blevet ryddet så godt efter den særdeles dyre lukning af Kiwi-kæden sidste år, at Pietrangeli får lettere ved at levere et overskud, der i givet fald bliver det første siden 2012.

I et interview med Dansk Handelsblad tidligere i juni ville bestyrelsesformand og fungerende koncernchef Jesper Lok dog ikke love overskud igen på denne side af 2020.

Nu får Tomas Pietrangeli mulighed for at rykke ved den prognose.

 

DEL
Forrige artikelDagrofa har fundet sin nye topchef
Næste artikelSalling Group fyrer på hovedkontoret
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.