Amazon sænker priserne i Whole Foods

Med Amazons køb af Whole Foods kan den økologisk orienterede gourmetkæde konkurrere stærkere på pris end tidligere. Foto: Whole Foods

 

Står det til onlinegiganten Amazon, bør den amerikanske supermarkedskæde Whole Foods snart slippe af med sit øgenavn - Whole Paycheck.

Det skal nemlig ikke længere koste hele månedslønnen at købe ind i kædens 448 butikker i USA, når Amazon 28. august for alvor overtager sit opkøb i butikkernes offline-verden.

Som noget af det første, man foretager sig overhovedet under det nye ejerskab, kommer højtprofilerede Whole Foods ifølge ESM Magazine til at sænke priserne betydeligt på et bredt felt af især økologiske varer, med æg, avocado, kyllinger, og laks som eksempler.

Dermed bidrager Amazon til at skærpe konkurrencen på et marked, hvor de internationale discountkæder Aldi og Lidl har lagt pres på markedsleder Walmart - og måske i endnu højere grad andre store traditionelle amerikanske kæder.

- Amazon har råd til at gøre det for at øge markedsandel og skabe trafik. Det er et skræmmende perspektiv for kæder som Kroger, siger Matt Sargent fra analysevirksomheden Frank N. Magid Associates ifølge ESM.

Udmeldingen fra Amazon 24. august kostede prompte på Krogers aktiekurs, som faldt med 8 pct.

Whole Foods-varer på Amazon Fresh

Men det nye pristryk i Whole Foods er kun ét led i en mangestrenget plan for, hvad der sker i den allerførste tid med Amazon som Whole Foods-ejer.

Et andet markant træk er, at Whole Foods' store udvalg af private label-varer - blandt andre Whole Foods' egen "discount"-økoserie 365 - kommer ud på flere af Amazons portaler, inklusive online-supermarkedet Amazon Fresh, som også får klik & hent-opsamlingsbokse i alle Whole Foods' butikker.

Tempoet i Amazons relativ detaljerede første planer for Whole Foods, imponerer de analytikere, der følger forløbet.

- Det her er et ret imponerende opbud af modige træk på den første dag af et opkøb - uden fortilfælde, vil vi mene, siger Carol Levenson, analytiker fra Gimme Credit.

 

 

DEL
Forrige artikelArlas salgsvolumen falder i butikkerne
Næste artikelMåltidskasser gør livet nemmere
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.