Amazon løber med 70 pct. af online-væksten i USA

E-handelen vokser også med tocifrede vækstprocenter på den anden side af Atlanten. I 3. kvartal nåede omsætningen 678 mia. kr.

Foto: Amazon

Hvis man går rundt og mener, at monopoler generelt er noget skidt, er der noget skræmmende over de seneste tal for online-handelen i USA. Lige som her i landet er vækstprocenterne betydelige med en fremgang på 15,5 pct. i årets 3. kvartal til 107 mia. dollar, svarende til en total på 678 mia. kr.

De seneste fem år har væksten ligget i et stabilt højt niveau med mellem 12,5 pct. og 16,5 procents fremgang, fremgår det af helt nye tal fra U. S. Commerce Department.

Det skræmmende består imidlertid af, at én virksomhed – Amazon naturligvis – alene har leveret knap 70 pct. af væksten. Det fremgår af en analyse, som branchemediet Internet Retailer har foretaget.

Analysen vurderer samtidig Amazons markedsandel af landets onlinehandel til at være nået op på 41,6 pct. i 3. kvartal af 2017.

Hidtil uset gigant

Sådan en magtdemonstration – den seneste af mange – fra Amazons side bliver i den grad også bemærket her i landet, hvor den fremkalder betænkelige miner hos e-handelens brancheorganisation FDIH.

– Jeg er imponeret af Amazons forretning og vækst, men det er også meget tankevækkende, at virksomheden står for 70 pct. af væksten og næsten halvdelen af alt salg på nettet. Især når vi ved, at de konkurrerer mod andre giganter som Walmart og Target, der virkelig også satser på e-handel og buldrer af sted med skyhøje vækstrater. Vi har at gøre med en gigant, hvis størrelse vi ikke tidligere har set, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

En uge tidligere kunne den traditionelle detailgigant Walmart, som fortsat er verdens største med en bred margen, melde om hele 50 pct. vækst i sine online-butikker. Det sker imidlertid fra et relativt lavt udgangspunkt. Walmarts samlede globale salg er dog stadig ca. tre gange så stort som Amazons.

Internet Retail har beregnet e-handelen i USA til nu at udgøre 12,4 pct. af den samlede detailomsætning i landet – minus brændstof, biler og restaurantbesøg. De nye oplysninger om Amazons tyngde på hjemmemarkedet falder sammen med, at onlinegiganten rykker ind på det australske marked med officiel premieredag 24. november – også kendt som Black Friday.

DEL
Forrige artikelVismænd: Flere hypermarkeder vil øge konkurrencen
Næste artikelMeny rykker til Esbjerg
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.