FDIH: Amazon kommer i 2019

Ifølge brancheforeningen FDIH forhandler giganten Amazon lige nu med danske interessenter

Foto: Consumer Report

Et af de mest hotte emner i dansk erhvervsliv for tiden er den internationale onlinegigant Amazon.

Hvornår kommer Amazon til Danmark?

Det spørgsmål diskuteres ivrigt på daglig basis. Adm. direktør Niels Ralund fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) følger udviklingen i onlinehandlen meget tæt. Han vurderer, at Amazons ankomst på det danske marked ligger lige om hjørnet.

– Jeg tror, at de er klar til at gå ind på det danske og de øvrige nordiske markeder i 2019. Spørgsmålet er så, hvor hurtigt de får rullet hele Amazon Prime-pakken ud, siger han.

Amazon er allerede i dag en betydelig spiller på det danske onlinemarked. Ifølge FDIH nyeste e-handelsanalyse er Amazon den fjerde oftest brugte netbutik i Danmark – efter Zalando, Ebay og Coop.

I dag betjenes danske forbrugere af Amazon i Tyskland eller England. Niels Ralund tror ikke på, at Amazon vil nøjes med at rykke ind i Danmark. Amazon ser på Norden som et samlet marked.

– Amazon er godt på vej. I dag er det slet ikke et spørgsmål om hvis, men hvornår. Jeg ved, at de har folk fra Europa oppe for at tale med forskellige interessenter i Danmark, siger han.

Tal til Alexa

I Sverige har rygtebørsen haft særdeles travlt i det seneste års tid. Svenskerne har en intens gætteleg om, hvornår i 2018 eller 2019 Amazon rykker ind på den nordiske scene.

– Jeg mener ikke, at den store forskel er, om de får et varehus eller distributionscenter. Dem har de 14 af i Tyskland. Det afgørende er, om de lancerer det fulde Prime-medlemskab, som gør, at hr. og fru Jensen kan sidde hjemme en novemberlørdag, og far følger fodbold på fjernsynet: Skal han så selv hente en masse standardvarer i supermarkedet, eller skal han bare sige til Alexa, hvad han skal bruge. Så får han det dagen efter, og alt er betalt, vurderer Niels Ralund.

Alexa er en taleassistent, som man f.eks. vil installere i hjemmet. I stedet for at bestille sine varer online på computeren eller mobilen, bestiller man varerne med tale til Alexa, og så opfanges ordren af Amazon.

– Amazon ruller ud i Norden. De nøjes ikke med Danmark, man tager hele Norden. De kommer ikke til at rulle det fulde Prime-medlemskab ud med to timers levering osv. de første trefire år. Det kan godt være et begrænset Prime-abonnement, hvor man mod betaling kan få levering, mens Alexa-teknologien kommer senere. Men lad os nu se. De har kræfterne til at gøre det.

– Norden er ikke et stort marked, men det er et meget modent marked. Det eneste, jeg siger er, at man ikke skal undervurdere Amazon og den nyeste onlineteknologi. Man skal ikke undervurdere behovet for convenience, heller ikke hos danske forbrugere, siger Niels Ralund.

DEL
Forrige artikelDagrofa satser på en bred tobakslovgivning
Næste artikelLønsedlen styrer indkøbet på nettet
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.