Amazon kommer – hav respekt, men frygt ikke

Ugens kommentar af Af direktør Niels Ralund, FDIH

Adm. dir. FDIH, Niels Ralund. Foto: FDIH.

Medierne har skrevet og skriver meget om Amazon.

På Folkemødet i Allinge var jeg med i et par debatter, hvor det uundgåelige mantra var ”Amazon kommer”. Det mantra er jo lidt misvisende, da danske forbrugere i flere år har e-handlet livligt hos giganten. I øvrigt er der ingen, som ved, hvornår der kommer en www.Amazon.dk.

Mit gæt er, at vi ser en www.amazon. dk i løbet af 2019. Den afgørende forskel på e-handlen i dag og i fremtiden er, hvornår Amazon udbyder sin abonnementsordning, Amazon Prime, til danskerne.

Det vil opleves som mere bekvemt, nemmere og med ekstra services, der ikke kan fås i Danmark i dag.

Bliver detailhandlen og danske netbutikker til den tid så bare kørt over?

Det tror jeg ikke, men ligesom vi allerede kan mærke udenlandsk konkurrence i dag, så vil et Amazon.dk med tilhørende Prime kunne mærkes i store dele af detailhandlen og på nettet. Vi skal allerede nu være i gang med at trimme vores forretninger, så vi er klar til konkurrencen. Det er danske virksomheder heldigvis opmærksomme på.

Matas’ direktør Gregers Wedell-Wedellsborg deltog sammen med Salling Groups direktør Per Bank og jeg i en debat om detailhandlen på Folkemødet på Bornholm.

En kort konklusion er, at der er respekt for udenlandsk konkurrence, men ikke frygt. I stedet forbereder man sig på konkurrencen. Matas erkender eksempelvis, at Amazons styrker er stort udvalg samt hurtig og sikker levering. Og den udfordring er Matas ifølge Gregers klar til håndtere.

”Når Amazon lover, at de kan levere cremer og parfume inden for 48 timer, ja så skal vi være i stand til at levere det samme inden for 24 timer til en Matas-butik i din nærhed. Du får ikke kun produktet hurtigere, men du møder samtidig vores dygtige medarbejdere, der også kan rådgive dig. Det kan Amazon ikke tilbyde”, lød hans kommentar.

Det er netop nærheden og den gode service, der er detailhandlens styrke, og når den kombineres med stærk tilstedeværelse og synlighed på nettet, så klarer dansk detailhandel også udfordringer udefra. Der vil dog blive ofre. Især de mindre lokale butikker er i farezonen, fordi de ikke har størrelsen og kræfterne til at klare sig i alle salgskanaler, endsige konkurrere på pris og udvalg.

Per Bank frygtede netop, at udviklingen vil være hård for de mindre butikker, da danskerne altid går efter den billigste pris, og her står mange udenlandske netbutikker stærkt.

Men kan danske virksomheder ikke udnytte Amazon? Jo, der kan være fordele ved at bruge den enorme markedsplatform. Det er en måde til at ramme flere kunder, teste produkter og øge salget. Men det er altid værd at huske på, at salget sker på Amazons vilkår og til deres priser, ligesom de beholder alle kundedata. Jeg har derfor fuld forståelse for Jysk og Lars Larsen, som fravælger Amazon og i stedet selv etablerer sig i resten af verden. Amazon skal være velkommen, når det sker på lige vilkår, så er vi klar til konkurrencen.