Amazon bejler til tyske grossister

I Tyskland er der optræk til et udskilningsløb. Amazon vil også handle med virksomheder

Foto: Amazon

Almindeligvis handler megen omtale af den amerikanske online-mastodont Amazon om dens vækst i forhold til forbrugerne.

Herhjemme har der været langt mindre fokus på, at Amazon nu i høj grad også går efter at øge omsætningen på B2B-markedet – altså salg til andre virksomheder.

Amazon Business er imidlertid også et relativt nyt forretningsben fra 2015 – men ifølge mdm.com er der tale om en slags genstart af Amazons tidligere bestræbelser på at sælge til virksomheder, som ikke fik den store gennemslagskraft.

Nu har Amazon imidlertid også kastet sig ind i en ny konkurrence med kendte tyske grossister som Metro, Lekkerland, Edeka Foodservice og Transgourmet, der er ejet af Coop Schweiz, på tyskernes hjemmebane.

Jagter partnere

Ifølge Lebensmittel Zeitung afsøger Amazon for tiden, om der er tyske grossistvirksomheder, der vil samarbejde – men indtil videre er der ikke offentliggjort partnerskaber.

I en ny analyse af Amazons seneste træk på det tyske marked fra Dansk Handelsblads samarbejdspartner, LZ Retailytics, skriver analytiker Frauke Vor dem Berge:

“Selv om Amazon ikke skulle få en enorm succes med sit grossist-træk, kunne det knække nakken på nogle af de svageste spillere på markedet. Det vil udrette skade, og konsolideringen vil tage fart. Amazon vil stikke en fod i døren og vil kunne udvikle sin position yderligere i de kommende år. Men på kort sigt vil online-giganten ikke kunne ryste grossistbranchen”.

DEL
Forrige artikelKunsten at holde på kunderne
Næste artikelAvis: Tescos discountkæde åbner snart
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.