Alternativer til drikkemælk tager 3 pct. af markedet

Salget af den hvide drikkemælk falder med 2 pct. om året

Foto: Naturli'

Sammen med fri-for-, flexitar- og veganbølger falder salget af den hvide drikkemælk. Nogle forbrugere vælger i stedet at drikke alternativer af havre, mandler eller ris.

Naturli’ Food er markedsførende på alternativer og står bag en lang række plantedrikke baseret på havre, mandel, ris, kokos og soja – senest On the Go-serien: Caffé Latte Drink, Cocoa Drink og Original Drink, baseret på mandler.

– Vi oplever en meget stor interesse fra forbrugerne for plantedrikke og i det hele taget plantebaserede fødevarer. Konkret stiger efterspørgslen efter plantedrikke med knap 30 pct. om året i Danmark. Plantedrikkene ’fylder’ nu ca. 3 pct. i forhold til komælken, siger adm. dir. i Naturli’ Food, Henrik Lund.

Han har ikke mange kommentarer til Arlas kampagne “Mælk uden mælk”, der blev lanceret 1. april som et indspark i debatten om sundhed.

– Arla har åbenbart brug for at gå ud og markedsføre, hvad mælk er, og det skal de da have lov til. For os er det, ligesom når vi spiller fodbold: Vi fokuserer på vort eget spil, og hvordan vi vinder kampen – hvem og hvad modstanderholdet gør interesser os ikke, siger Henrik Lund.

DEL
Forrige artikelRegionale forskelle i kæders vækst
Næste artikelIrma vil styrke salget af færdigretter
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.