Alt er ikke lyserødt for Pink Lady

Pink Lady-æblet er en af de få varer i grøntafdelingen til at opnå et genkendelig brand. Dog skifter flere supermarkeder nu til Cripps Pink, som er samme æblesort dog til færre penge. Pink Lady-æblet er et certificeret varemærkeæble, som er opstået ved, at en australier ved navn John Cripps krydsede golden delicious-æbler og lady williams-æbler. Derefter kom han på navnet Pink Lady og opstillede en række krav, der skulle opfyldes for at et æble kunne kvalificere sig til kategorien, hvilket blandt andet er derfor, at Pink Lady-æbler er så dyre. Men nu har sorten altså fået en konkurrent i form af Cripps Pink. Æbleavlere må ikke sælge ikke-kvalificerede æbler under navnet Pink Lady, men de kan købe Cripps æbletræer og sælge æblerne uden den ekstra omkostning ved at få æblet certificeret.
Kilder:Politiken, Spis & Bo, side 4, 09-11-2014

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis