Alkoholfri øl hæmmet af danske regler

Danskerne drikker ikke nær så mange
alkoholfri øl som resten af Europa. Under 1 procent af de solgte øl
i Danmark er alkoholfri. Det vil Carlsberg Danmarks ny topchef
gerne gøre noget ved.

– Jeg ser et stort potentiale i
alkoholfri øl. Det marked er desværre underudviklet i Danmark, for
vi har den kæmpeudfordring, at øl i Danmark skal være under 0,1
procent alkohol, før vi kan kalde det alkoholfri, og det påvirker
smagen så meget, at forbrugerne synes, at de ikke smager nok af øl
siger adm. direktør Carsten Hänel, Carlsberg Danmark.

Han er overbevist om, at det danske
marked for alhoholfri øl ville vokse betydeligt, hvis grænsen for
alkohol i øl markedsført som alkoholfri blev rykket op til 0,5
procent, som den er i landene omkring Danmark.

– Så ville vi kunne brygge en
alkoholfri øl med en fantastisk god smag og markedsføre den bredt,
siger Carsten Hänel.

Han mener, at en grænse på 0,5 procent
ville være en stor fordel for udviklingen af en positiv dansk
ølkultur.For øjeblikket er Tuborg Super Light den eneste øl hos
Carlsberg Danmark, der kan sælges med betegnelsen alkoholfri, og
selv om den ifølge Carlsbergs chef sælger stabilt, så er det kun
til en meget lille målgruppe.

 

Claus Jensen

cj@dhblad.dk

Foto: Lars Lindskov

Læs interviewet med Carsten Hänel i
Dansk Handelsblad

 

DEL
Forrige artikelFakta fortryder
Næste artikelLænge åbent i brugserne
Redaktionen
Redaktionen på Dansk Handelsblad hører gerne fra dig med tip og ideer til historier. Skriv til red@dhblad.dk eller ring 86 15 80 11