Alibaba og Auchan i parløb om kinesiske hypermarkeder

De globale onlinegiganter fortsætter deres opkøb af fysiske butikker. Nu er Alibaba medejer af over 400 hypermarkeder i Kina

FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Lige som den amerikanske onlinegigant Amazon har kinesiske Alibaba sat fuldt tryk på sin vej ind i de fysiske butikkers verden. Amazon har som bekendt købt gourmetkæden Whole Foods, og 20. november kom meddelelsen om, at Alibaba havde købt sig ind i det Hong Kong-baserede selskab Sun Art, der står bag 446 kinesiske hypermarkeder. Prisen for godt 36 pct. af aktierne i Sun Art løber op i 2,88 mia. dollar, svarende til godt 18 mia. kr.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis

DEL
Forrige artikelLidl vil øge øko-salget med 50 pct.
Næste artikelUng og nybagt købmand: Man skal aldrig være bange for at bede om et råd
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.