Alibaba og Auchan i parløb om kinesiske hypermarkeder

De globale onlinegiganter fortsætter deres opkøb af fysiske butikker. Nu er Alibaba medejer af over 400 hypermarkeder i Kina

FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Lige som den amerikanske onlinegigant Amazon har kinesiske Alibaba sat fuldt tryk på sin vej ind i de fysiske butikkers verden. Amazon har som bekendt købt gourmetkæden Whole Foods, og 20. november kom meddelelsen om, at Alibaba havde købt sig ind i det Hong Kong-baserede selskab Sun Art, der står bag 446 kinesiske hypermarkeder. Prisen for godt 36 pct. af aktierne i Sun Art løber op i 2,88 mia. dollar, svarende til godt 18 mia. kr.

Alibaba bliver med købet den næststørste aktionær i selskabet, kun overgået af den mere traditionelle internationale franske dagligvaregigant Auchan, som ved samme lejlighed øgede sin aktieandel til at være en smule større end Alibabas.

Den britiske detailhandels- analysevirksomhed IGD vurderer købet til at være Alibabas “hidtil største træk i retning af at gå ind i fysisk dagligvarehandel”.

12 mio. salgskvadratmeter

I selskabet, som Auchan nu ejer sammen med Alibaba og en tredje partner, Ruentex, ligger der i alt 490 kinesiske butikker i Auchans eget brand og i RT-Mart. Der er næsten 140.000 ansatte i 224 kinesiske byer spredt ud over 29 forskellige provinser, og 12 mio. kvm. salgsareal, hvoraf det største hypermarked er på 17.000 kvm.

Med købet kan Alibaba nu for alvor gå ind i en omnichannel-tilgang, hvor online og fysisk handel komplementerer hinanden.

– Alibaba ser frem til at gå sammen med vores nye partnere om at redefi nere traditionel detailhandel gennem digital transformation. Fysiske butikker spiller en uerstattelig rolle i forbruger-rejsen, som kan blive forstærket gennem data-dreven teknologi og personliggjort service i den digitale økonomi, siger Alibaba-direktør Daniel Zhang.

Auchan driver hypermarkeder i 17 lande, herunder hjemlandet og i Østeuropa, hvor koncernen bl.a. er en af få tilbageværende udenlandske aktører i Rusland.

DEL
Forrige artikelLidl vil øge øko-salget med 50 pct.
Næste artikelUng og nybagt købmand: Man skal aldrig være bange for at bede om et råd
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.