Aldi vinder øko-pristjek marginalt foran Netto

Aldi og Netto er de to kæder, hvor øko-priserne er lavest, viser stort pristjek

Aldi vinder pristjek i Politiken. Arkivfoto

I slipstrømmen på den store debat om Coops Øktober-kampagne har Politiken lavet et pristjek på 15 økologiske basisvarer i dagligvarebutikkerne.

Den viser, at Aldi er billigst med en totalpris på 203,34 kr. skarpt forfulgt af Netto med en pris på 204,63 kr.

Herefter er der et lille hul ned til tredjepladsen, der indtages af Lidl med en pris på 209,82 kr., mens Fakta ifølge pristjekket er den dyreste discountkæde med en pris på 215,76 kr.

Prisen i Fakta rækker til en sjetteplads og en plads midt i feltet blandt de 12 undersøgte steder, der tæller markedets fem discountkæder, de fem supermarkedskæder Føtex, SuperBrugsen, Kvickly, Meny og Irma samt de to e-handelssupermarkeder Coop.dk/mad og nemlig.com.

Tilfreds Netto-direktør
På listens top seks er det kun Føtex, der blander sig og kiler sig ind på en femteplads efter Rema 1000 og før Føtex.

Politikens øko-pristjek vækker fin tilfredshed hos Dansk Supermarked Group.

– Alle skal have råd til økologi. Efterhånden har de fleste discountbutikker og supermarkeder som Føtex og Bilka fået priserne på økologi ned på et niveau, hvor avancen er sammenlignelig med konventionelle varer. Netto fik en flot andenplads denne gang – gabet til førstepladsen på 1,29 kr. må vi lukke snarest. Det væsentlige er, at salget af økologi fortsat vokser og at flere får råd til økologi – rimelige priser er det, det handler om, hvis vi vil tage økologi alvorligt, skriver Michael Løve, adm. direktør for Netto International, i en kommentar på Linkedin.

Irma er ikke så overraskende den dyreste dagligvarekæde i pristjekket med en samlet pris på 280,79 kr. for de 15 økologiske basisvarer. Det er ca. 12 kr. mere end Dagrofas Meny-kæde, der er næst dyrest i undersøgelsen.

DEL
Forrige artikelSupermarkeder mister bogsalg
Næste artikelMange butikker må sige nej til kontanter fra kl. 20
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.