Aldi tæller ned til 40 års jubilæum

Fra 15. september markerer Aldi det forstående jubilæum med ekstra gode tilbud. Discountindtoget ændrede danskernes indkøbsvaner, mener detailhandelsekspert

Foto: Rene Jeppesen

Den 3. november er det præcist 40 år siden, Aldi åbnede den første butik i Danmark på Hundige Strandvej. Butikken var også landets første discountbutik og blev dermed startskuddet til en discountbølge, der for alvor tog fart fra begyndelsen af 80’erne med Netto og Fakta som nye kæder på markedet.

Fra 15. september tæller Aldi ned til jubilæet med ekstra tilbud for at markere discountudbredelsen til danskerne.

Og ifølge Henning Bahr, adm. direktør hos Retail Institute Scandinavia betød Aldi indtog på det danske marked, at forbrugerne fik helt andre priser, end de havde været vant til.

– Fra 1981 begyndte der for alvor at ske noget i discountbranchen, og siden dengang er billedet blevet et helt andet med alle de store landsdækkende kæder, og med et helt andet udbud, end der var oprindeligt. Det har virkelig ændret noget for danskernes indkøb. Øget kamp om markedsandelene vil altid være til kundernes fordel. Priserne trykkes, og fokus på at give god kvalitet på prisen bliver ekstra vigtigt, forklarer Henning Bahr.

Discountbegrebet er forvandlet
– Vores 40 års jubilæum markerer discountbranchens indtog i Danmark, og samtidig
minder det os om, hvordan vi faktisk var med til at ændre de danske indkøbsvaner i tiden
fra 1977. Vi håber på, vi igen kan være med til at sætte nye standarder for
dagligvareindkøb ved at tilbyde en uovertruffen kvalitet til branchens laveste priser, uden
at gå på kompromis med ansvarligheden. Og med vores seneste udmelding om en
trecifret millioninvestering, er jeg ikke i tvivl om, at vi kommer til at spille en væsentlig rolle i fremtiden også, siger direktør for kvalitet, CSR og kommunikation Thomas Bang i en pressemeddelelse.

Meget er dog sket i dagligvarebranchen, siden de første discountbutikker åbnede herhjemme og ifølge Henning Bahr er nutidens butikstandarder også markant anderledes end de oprindelige discountbutikker.

– Der er så stort et udvalg i butikkerne, og kvaliteten er så høj, at det næsten er synd at kalde det for discount. Faktisk er vi også endt der, hvor den typiske dansker har en lavprisbutik som sin foretrukne, når det gælder de daglige indkøb. Det gælder ikke mindst, fordi det hyppigst er en af lavprisbutikkerne, der ligger tættest på, hvor man bor, siger Henning Bahr.