Aldi Nord og Süd går i tættere samarbejde

Samarbejdet skal styrke den tyske discountgigant i konkurrencen med blandt andet Lidl

Foto: Aldi Süd

Der er ikke tale om en egentlig fusion mellem søsterselskaberne Aldi Nord og Aldi Süd, men ifølge en artikel i Manager Magazin har selskaberne planer om et betydeligt tættere samarbejde inden for bl.a. indkøb, drift, CSR, logistik og markedsføring, skriver LZ Retailytics.

Ifølge artiklen vil en juridisk sammenlægning af indkøbsafdelingerne give en harmonisering af både sortiment og driftsprocesser, og fremadrettet vil flere samarbejdsforanstaltninger komme på tale.

I en analyse fra LZ Retailytics lyder det, at et sådant samarbejde ikke havde sin gang på jord under de to Aldi-grundlæggerbrødre, hvilket i den grad er kommet Aldi til skade. Konkurrenten Lidl har nemlig valgt det bedste fra begge koncerner og har dermed kunnet konkurrere mod den ene Aldi med ideer fra den anden – og omvendt.

Originalartikel fra Retailytics

Et nyt og mere samarbejdende Aldi vil kunne gå mod Lidl sammen. LZ Retailytics fremhæver dog en ikke ubetydelig faktor, der kan forhindre en harmonisering af kædernes fremtræden: De nye koncepter, som henholdsvis Nord og Syd har investeret store beløb i, er meget forskellige.