Albert Heijn vil sælge flere måltider

Hollands førende dagligvarekoncern har netop lanceret Deli Kitchen og Bakery Café i et supermarked i Amsterdam

I den sydlige udkant af Amsterdam ligger et stort boligkvarter med butikscenteret Gelder-landplein, hvor også Hollands førende dagligvarekoncern Albert Heijn har et af sine 35 store supermarkeder, Albert Heijn XL.

Albert Heijn er i centret omgivet af cafeer samt en slagter, en bager og en grønthandler, der alle sælger færdigretter til at varme hjemme - eller til at spise på farten. Nu vil dagligvare-kæden også have del i hollændernes trang til at spise ude, og derfor har supermarkedet i Gelderlandplein i slutningen af februar som det første i koncernen lanceret Deli Kitchen og Bakery Café.

Allerede ved indgangen mødes kunderne af duften af friskbagt brød i Bakery Cafe. På og i disken er alt fra sandwich, der med speltmel og kerner hører til i den sundere ende, til pizzaslices, muffins, cookies, croissanter og forskellige handies med fyld. Brødet kommer som bakeoff-brød fra kædens centrale køkken, men sandwichen produceres på stedet med det indhold, som kunden ønsker. Til de forskellige to go-retter serveres blandt andet kaffe og juice.

Stole uden borde

At kalde stedet en cafe er måske så meget sagt, for eneste mulighed for at spise dér er en række taburetter. Ifølge en af medarbejderne kræver det en specialtilladelse at etablere en egentlig café, og den har Albert Heijn ikke. Maden kan dog let spises stående – eller gående - som langt de fleste gør.

- Vi oplever, at de traditionelle spisemønstre ændrer sig. Folk spiser flere gange om dagen, og oftere når de på farten. Med åbningen af Bakery Café og Deli Kitchen tager vi det næste skridt mod at kombinere detailhandel og udespisning. Vi giver vores kunder mange forskel-lige tilbud om frisk tilberedt mad hele dagen, siger kommunikationskonsulent i Albert Heijn, Anoesjka Aspeslagh.

Om kort tid skal de to nye afdelinger åbnes i Albert Heijn i Eindhoven. I alt seks af koncer-nens supermarkeder vil i løbet af i år åbne en Bakery Café og et Deli Kitchen.

- Der er snesevis af supermarkeder, hvor vi kan introducere Bakery Café og/eller Deli Kitchen. De to moduler kan tilpasses den enkelte butik, siger Anoesjka Aspeslagh.

Albert Heijn har allerede i flere år haft et - set i forhold til den danske dagligvarehandel - overordentligt stort udvalg af convenience - blandt andet i form af meterlange skabskølere fyldt med industriproducerede færdigretter, vasket salat, skårne eller revne grøntsager, forkogte kartofler, kartoffelmos, ris og meget andet.

I supermarkedet er også en shop-in-shop-fiskehandel med færdigretter med fisk og forskelligt grønt, ligesom sushikæden Daily Sushi, der også er kendt fra danske Bilka, har en butik. Men nu skal flere af kunderne altså fristes af mad, der kan spises i forbindelse med indkøbet.

Frister med smagsprøver

Inde i butikken, lige ved siden af Sushi Daily, ligger Deli Kitchen, hvorfra duften af spydstegte kyllinger breder sig. En medarbejder går rundt i området omkring afdelingen og uddeler smagsprøver, som kunderne gladeligt tager i mod. Imens ruller en delikatessemedarbejder pizzabunde ud. Bundene bliver belagt med tomatsovs, inden de bages i en pizzaovn. Herefter kan kunderne selv vælge fyld.

En anden mulighed for mad, der bliver tilberedt på stedet, er en blandet salat, der sælges efter vægt.

I køleren er et udvalg af færdigretter, der er produceret centralt. Udvalget består blandt andet af sammenkogte asiatiske, italienske eller hollandske retter med ris, pasta eller den traditionelle kartoffelmos med forskelligt grønt.

Prisen for en portion ligger mellem 4 og 8 Euro - eller mellem 30 og 60 kroner - for 400-500 gram.

Det er også muligt at købe kartofler eller rodfugter, der bare skal lunes. Tilbehøret sælges efter vægt. Holdbarheden er én dag, og som en medarbejder i Deli Kitchen siger, er retterne produceret i dag - i modsætning til færdigretterne i skabskøleren, der har en lang holdbar-hedstid.

Deli Kitchen er denne fredag middag betjent af fire medarbejdere, der har god tid til at forberede både kyllinger og pizzabunde - og til at ekspedere de kunder, der ikke behøver at stå i kø.

Det store rykind kommer ifølge Anoesjka Aspeslagh ved 15-tiden.

DEL
Forrige artikelNyt Kvickly-koncept skal afprøves i brugskæderne
Næste artikelFoodservice er Arlas store vækstområde
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.