Abena-resultat som forventet

Positiv udvikling for Aabenraa-virksomheden i salg til bl.a. grossister og restaurant- og cateringbranchen.

Abena har lanceret svanemærket burgerpapir, der ifølge virksomheden er verdens første. Foto: Abena

Den familieejede handels- og produktionsvirksomhed Abena i Aabenraa fik i 2016 et årsresultat som ventet.

Omsætningen blev sidste år øget med 4,3 pct. til 2,9 mia. kr., mens driftsresultatet faldt med 60 pct. til 26,9 mio. kr. og årets resultat gik tilbage med 45 pct. til 27 mio. kr.

Ledelsen skriver i sin beretning, at årets resultat er præget af stabile valutaer og råvarer. En stor del af salget sker til offentlige virksomheder, og her har omsætningen været præget af sparekrav. Til gengæld er tendensen positiv på de øvrige forretningsområder, som bl.a. er grossister og restaurant- og cateringbranchen.

En del af sortimentet er forbrugerprodukter. En af de nyeste produktlanceringer er en ny type burgerpapir. Fastfoodemballage kritiseres for at være tilsat fluorstoffer, som er mistænkt for at være hormonforstyrrende, men i efteråret lancerede Abena svanemærket burgerpapir, der ifølge virksomheden er verdens første.

For 2017 forventer ledelsen en positiv vækst i omsætningen og et resultat på niveau med resultatet for 2016.

DEL
Forrige artikelForbrugerne køber mere økologi helt automatisk
Næste artikelKineserne kommer
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.