ABC Lavpris fortsætter sin vækst

Den korte, midtjyske kæde øger i seneste regnskab omsætningen med 2 pct. Bundlinjen er stabil

Adm. dir. i ABC Lavpris, Ejvind Okholm Foto: Helle-Karin Helstrand

Regnskabet for det seneste år, der sluttede med udgangen af september, er endnu ikke helt færdigt. Men adm. dir. for den korte, midtjyske kæde, ABC Lavpris, Ejvind Okholm, vil gerne fortælle, at kæden også i det forgangne år har solgt mere end året før.

– Vores omsætning er vokset med 2 pct., fordi vi har fået fl ere kunder. Gennemsnitsindkøbet ligger relativt højt, når vi sammenligner os med andre, og det ligger stabilt, siger Ejvind Okholm, der dog ikke vil sætte et præcist beløb på.

Han vil dog gerne fortælle, at omsætningen nu har rundet 1,1 mia. kr. med moms.

– Nogle vil måske synes, at vores regnskab er lidt kedeligt. Vores resultat i det netop afsluttede regnskabsår ser ud, som det har gjort de seneste fem år, siger han.

I regnskabet for 2015/16 stod der ca. 33 mio. kr. på bundlinjen efter skat, og det gør der således også i det kommende regnskab.

– Og når vi kigger på de første uger i det nye regnskabsår, spørger vi os selv, om det kan være rigtigt, for vores omsætning stiger fortsat, siger han.

Facebook trækker kunder

ABC Lavpris har et sortiment på godt 5000 varer og stort fokus på frugt og grønt. Fersk kød kommer fra en lokal slagter, Slagter Norlyk i Grindsted, der leverer til alle butikker.

– Vores sortiment er meget stabilt, men vi har fået lidt mere fokus på økologi. Blandt andet har vi netop haft en uge med en øko-kampagne, fortæller Ejvind Okholm.

Han begrunder den øgede omsætning med udvidede åbningstider og et øget kampagnetryk.

– Vi har udvidet åbningstiden i weekenden, så vi nu holder åbent alle dage fra 8-19, og vi kan se, at det har øget salget i weekenden. Andelen af kampagnevarer er stigende, og det kan måske blandt andet skyldes, at vi i år er kommet på Facebook, siger direktøren.

Han lægger ikke skjul på, at han skulle overveje det en ekstra gang, før ABC Lavpris fik en Facebook-side.

– Vi har i ledelsen været bekymret for, at vi skulle løbe ind i en shitstorm. Derfor har vi valgt, at butikkerne godt nok har hver sin Facebook- side, men de styres fra centralt hold. På den måde sikrer vi, at det er samme budskab, der kommer fra alle butikker, siger Ejvind Okholm.

Modernisere eller bygge nyt?

Kæden har netop åbnet sin butik nummer 14, der ligger i Randers og dermed uden for ABC Lavpris’ normale område Midtjylland. Det ser kædedirektøren dog ikke som noget problem, selv om de fleste varer fragtes fra eget lager i Tarm.

– Vi kører altid med hele læs, og afstanden er ikke længere end til Glamsbjerg på Fyn, hvor vi også har en butik. Vi skal dog investere i en tredje lastbil, siger han.

Butik nummer 15 er endnu ikke planlagt, men den kan dukke op inden for de kommende år.

– Vi har købt en grund i Haderslev, og nu skal vi beslutte, om vores næste projekt skal være at bygge en ny butik, eller om vi først skal udbygge og modernisere de sidste to af vores eksisterende butikker. Det drejer sig om butikkerne i Rødding og Tørring, siger Ejvind Okholm.

Han skal dog lige have luft oven på byggeriet og åbningen af butikken i Randers, som kædedirektøren udtrykker det.

– Det har været et større projekt, da vi har bygget et helt center om, siden vi købte det for et lille års tid siden. Sådanne projekter trækker tænder ud i sådan en lille organisation, siger han.

DEL
Forrige artikelNy butik skal sælge for 80 mio. kr.
Næste artikelLille stigning i danskernes juleforbrug
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.