Aarhus-elever gør rent bord i fagprøvepriser

Årets tre bedste fagprøver inden for detailhandlen blev i dag kåret på Børsen i København

Detailhandlens Fagprøvepris blev overrakt af undervisningsminister Merete Riisager sammen med Dansk Erhvervs direktør, Laurits Rønn og Per Tønnesen, formand i HK Handel. Foto: Foto Carsten Lundager

Det var tre østjyske butikselever, der tog sig af alle tre priser, da Dansk Erhverv i samarbejde med HK Handel tidligere i dag kårede årets tre bedste fagprøver inden for detailhandlen på Børsen i København.

Camilla Groth Pejtersen løb med førstepladsen og den medfølgende præmie på 25.000 kroner i Detailhandlens Fagprøvepris 2018. Hun er udlært hos Boghandler Kristian F. Møller i Aarhus.

Foto: Carsten Lundager

Karoline Møller Jeppesen fik en flot andenplads og 20.000 kroner. Hun er udlært hos Matas i Viby J.

Foto: Carsten Lundager

Endelig gik 3. præmien og 15.000 kroner til Lena Munk, som er udlært i Magasin, Aarhus.

Foto: Carsten Lundager

Undervisningsminister Merete Riisager overrakte diplomer til de glade vindere.

– Vinderne er stærke rollemodeller og beviset på, at den personlige service og den gode oplevelse ikke er noget, man kan trække i en automat eller kode ind i en robot. Det er hårdt arbejde, viden og gode ideer, og det er eftertragtede evner inden for handel, sagde Merete Riisager.

Dansk Erhvervs direktør, Laurits Rønn, deltog også i kåringen. Han minder om, at ny teknologi skaber forretningsmuligheder, men at man aldrig må glemme det gode købmandskab og den menneskelige relation.

– Dagens vindere har også på hver deres måde demonstreret, hvilken betydning digitalisering og sociale medier har for netop et godt købmandskab. De er gode til at fange tidens tendenser og baner vejen for en ny trend i detailhandlen, sagde Laurits Rønn.

Per Tønnesen, formand i HK Handel supplerede:

– Årets fagprøvepris er et bevis på, at god service aldrig går af mode og stadig gør sig gældende i kontakten med kunderne. Ikke blot i butikkerne, men også på sociale medier. Den dygtige sælger skal stadig beherske et indgående produktkendskab og det gode salg – uanset hvor digitale vi bliver, sagde han.

DEL
Forrige artikelOmkostninger ved betalinger tager stort dyk
Næste artikelÅrets Retail Award-vindere er kåret
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.