9 ud af 10 dropper detailhandlens kommunikation

Debat, Mikkel Drewsen, Head of Content and Social i No Zebra

Alle er enige om, at content marketing er super vigtigt for virksomheder i dag. At mængden af content stiger eksponentielt, er også et faktum.

Mange virksomheder løber dog en risiko for, at kvantiteten vinder over kvaliteten, og det straffer forbrugerne uden at blinke.

Senest dokumenteret i en undersøgelse fra engelske Engage Hub, hvor 9 ud af 10 forbrugere har fraskrevet sig kommunikation fra detailkæder i løbet af det seneste år.

Årsag: for meget og for irrelevant indhold.

Konsekvensen er, at folk handler et andet sted. For meget irrelevant content i indbakken og SoMe-newsfeedet er ganske enkelt decideret destruktivt for brugerens – altså den potentielle kundes – opfattelse af dit brand eller din forretning.

Du spilder folks tid. Og så unsubscriber og unfollower de dig naturligvis.

5 gode råd til relevant indhold
Det er temmelig svært at være 100 pct. relevant for alle hele tiden. Særligt for detailbranchen, som typisk har mange tilbudshungrende modtagere af deres kommunikation på tværs af e-mail og SoMe, der håbefuldt venter på den næste jubilæumsvase eller andre stærke tilbud.

For mange mennesker er gode tilbud faktisk den mest ønskede og værdsatte form for content, men der er stadig vigtig læring at hente fra sådan en undersøgelse.

Stop op og gennemtænk jeres indsats
Hvis I ikke har en strategi for jeres content, bør I lave en. Content marketing er vigtigt, ja, men det ses tydeligt, når indholdet har karakter af, ”vi skal bare have noget bredt ud nu”, i stedet for at være baseret på, hvad jeres kunder egentlig går op i.

Det bliver ”indefra og ud”-afsenderorienteret, alt imens dine kunder efterspørger det stik modsatte. Simple Google-søgninger kan give jer værdifulde indsigter, men der findes naturligvis også bedre og mere avancerede redskaber til det.

Den rette kanal sælger
E-mail er fortsat forbrugernes fortrukne kanal til salgsrelateret indhold. Efterfulgt af sociale medier. Det er i de kanaler, du skal lægge dit fokus, når du skal have dit indhold ud til målgruppen.

1 ud af 5 i undersøgelsen siger, at de er mere villige til at klikke på tilbud i deres foretrukne kanal. Der er et stort potentiale i så simpel en oplysning som denne. Særligt hvis du automatiserer en del af det.

Ram din målgruppe
E-mail er den fortrukne kanal for den ældre målgruppe, men også for halvdelen af de 18-24-årige. Hver fjerde i den unge målgruppe foretrækker SoMe som kanal, mens kun 11 pct. af de ældre peger på SoMe som favoritkanal.

Kanalvalget er dog kun første skridt på vejen; brug de målretningsværktøjer, som eksempelvis Facebook stiller til rådighed, så du er sikker på at distribuere dit content så præcist som muligt – og ikke spilder penge på irrelevante eksponeringer.

Tal til den enkelte
Dine konkurrenter har sat barren høj – og skabt høje forventninger hos kunderne.

Forbrugerne forventer personaliserede tilbud og kommunikation – og de er villige til at give dig informationer om dem selv, hvis du til gengæld bliver – og forbliver – relevant for dem.

Personalisering er fortsat et af de suverænt vigtigste indsatsområder, ifølge content marketing-eksperterne.

Tænk kvalitet og relevans
Det er SoMe-algoritmernes paradoks, at de gerne vil have, at du er aktiv og poster ofte, men samtidig straffer dig, når folk ikke engagerer sig i dit content. Anbefalingen er at tænke relevans og kvalitet, før du tænker kvantitet.

Det er en af marketingafdelingens vigtigste redskaber til at bevise deres værd, at deres indhold og indsats får mennesker til at blive til kunder.

Som de ovenstående punkter beskriver, belønner forbrugerne dig, når du kommunikerer med dem i deres foretrukne kanal og om de ting, som de går op i, og som relaterer sig til de produkter og services, de viser interesse i. Det gode spørgsmål er derfor: Er du fortsat relevant for dine kunder?