75 Coop-butikker tilpasses nye koncepter

Coop forventer, at ca. 25 Kvickly og SuperBrugser vil blive ombygget til Coops nye koncept i år, mens 20 butikker i Dagli'Brugsen ventes ombygget.

Arkivfoto: John Ehbrecht

Danskernes stigende lyst til nemme måltidsløsninger betyder, at dagligvarekæderne til stadighed må gøre endnu mere for at tiltrække og fastholde kunder. Et væsentligt element for kæderne er at løfte indkøbsoplevelsen og foretage butiksmoderniseringer i større eller mindre skala.

Sidste år foretog Coop i alt 244 butiksmoderniseringer i koncernens ca. 1.170 butikker. Her af blev 10 Kvickly varehuse og syv SuperBrugsen transformeret til Coops nye butikskoncept SM20, der blandt andet byder på nye afdelinger i form af Brød Cooperativet, C-Måltidsmarkedet med færdigretter og salater samt en afdeling med Irma-varer.

Udrulningen af konceptet kommer, efter især Super- Brugsen har haft fokus på at løfte butiksnettet de senere år, så størstedelen af kædens 238 fremstår nymoderniserede.

– Vi forventer moderniseringer i Kvickly på samme niveau som i 2017. I SuperBrugsen er vi ved at være færdige, men forventer, 10-15 stykker vil blive omdannet til SM20 i år, fortæller Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Dagli’Brugsen er med ca. 340 butikker Coops næst største kæde målt på antal butikker. Her er lidt flere end hver tredje butik blevet ombygget siden 2015 til det Coop selv kalder Fremtidens Dagli’Brugs.

– I Dagli’Brugsen er 117 butikker ombygget til Fremtidens Dagli’Brugs, og vi forventer, der kommer yderligere 20 resten af året, siger Jens Juul Nielsen.

Fakta investerer hårdt

I både Irma og Fakta har 2018 indtil videre budt på et større oprydningsarbejde i kædernes butiksnet. Irma har lukket 10 butikker og vil i stedet åbne nye butikker i Storkøbenhavn og Nordsjælland, der giver plads til både convenience og til at spise i forområdet i tilknytning til supermarkedet bagved.

Samtidig lukker Coop 47 underskudsgivende Fakta-butikker inden pinse. Lukningerne betyder dog ikke, at Fakta har tænkt sig at drosle ned på investeringerne i år.

– Vi fjerner med butikslukningerne den store forhindring, vi har haft, for at kæden kan give overskud. Men vi fortsætter med at investere hårdt. De sidste ca. 30 butikker skal omstilles til F16, og vi er blandt andet i gang med at indføre bip og betal i hele kæden, fortalte kædedirektør Stina Glavind til Dansk Handelsblad i forbindelse med, at kæden offentliggjorde de mange butikslukninger tidligere på måneden.

DEL
Forrige artikelFairness for all
Næste artikelBagere går i kamp for flere elever
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.