7-Eleven vil sælge varme retter

Kæden tester nu salg af varme retter, som kunderne selv tager i et varmeskab

Hylderne i varmeskabet kan opvarmes til forskellige temperaturer, efter hvad de enkelte produkter kræver. Foto: 7-Eleven

Conveniencekæden 7-Eleven har ifølge adm. dir. Jesper Østergaard godt fat i både morgenmads- og frokostkunder.

Nu er tiden kommet til de kunder, der gerne vil have varm mad, men ikke selv kan komme til at varme den.

– Igennem de senere år har vi set, at mange butikker i eksempelvis London og New York er begyndt at sælge varme madprodukter til selvbetjening. Vi er ikke i tvivl om, at vi kan sælge sådanne produkter også, og vi tester nu den mere operationelle og praktiske del i butik. Hvor meget kan vi reelt håndtere i selve butikken, uden at der går alt for mange lønkroner med til det, siger Jesper Østergaard.

Kunderne kan i testperioden købe små tærter med eksempelvis løg eller porrer, supper, pizza-produkter og hele middagsretter som italienske kødboller med ris i tomatsauce, kylling i rød karry, boller i karry samt forskellige typer wienerbrød.

Alt sammen står i et varmeskab.

– Skabet har fire hylder, og vi kan regulere temperaturen på den enkelte hylde, så vi kan have meget varme produkter og produkter, som blot holdes lunes – eksempelvis wienerbrød, siger direktøren.

Perforeret emballage
Han fortæller, at en af udfordringerne har været udvikling af emballageløsninger.

– Nogle produkter skal holdes varme og sprøde på overfladen, men andre skal holdes varme og saftige. De emballageløsninger, vi benytter, er perforerede, og de små hullers størrelse afgør om produktet holdes sprødt eller saftigt. Det fungerer ret godt, siger Jesper Østergaard.

Konceptet testes i den største af kædens butikker i Københavns Lufthavn og i butikken på hjørnet af Rådspladsen og Strøget i København, hvor der ifølge direktøren er en god blanding af kundesegmenter.

Jesper Østergaard vil ikke fortælle, hvor mange varme retter butikkerne sælger om dagen – ej heller hvad den konkrete plan for udrulning af konceptet er.

– Men vi sælger rigtig fornuftigt, og jeg ville blive meget forundret, hvis vi ikke ruller dette koncept ud til en lang række butikker. Det vil ske først i de største af vore butikker, som i forvejen sælger rigtig meget mad, og som har plads og kompetencer til det i butikken, siger Jesper Østergaard.