Vækst hos Amazons danske udfordrer

På godt et halvt år er Wupti.com sammen med forhandlere gået fra at tilbyde 60.000 varer til over 400.000 varer

Foto: Jesper Rais/Dansk Supermarked

Den internationale grænsehandel på nettet forstærkes konstant, og danskernes køb af udvalgsvarer i udenlandske onlinebutikker kender kun én vej – opad.

Dansk Supermarked Group har med sin markedsplads på Wupti.com lanceret et dansk modsvar til de store e-handelsgiganter som Amazon, Alibaba og Zalando.

Konceptet for Wupti.coms markedsplads er ganske enkelt at invitere andre danske forhandlere til at sælge deres varer på Wupti.com side om side med og i konkurrence med Wupti.coms egne varer. Det er et koncept, som danske forhandlere har været hurtige til at tage til sig, siger Kenneth Nielsen, der er koncerndirektør for E-commerce og Digital i Dask Supermarked Group.

– Jeg synes, at vores koncept i allerhøjeste grad lykkes. Vi har lige rundet 400.000 produkter, så det går enormt godt. Kenneth Nielsen ønsker ikke at oplyse, hvor mange forhandlere Wupti.com i dag samarbejder med. Den danske markedsplads havde i sommeren 2017 omkring 60.000 varenumre, og det er nu steget til over 400.000 forskellige varer.

Forhandlere

Ifølge Kenneth Nielsen er det afgørende for at gøre Wupti. coms markedsplads til en succes, at der skal være mange varer. Det kræver, at Wupti. com kan tilbyde partnerne bedre samarbejde end f.eks. Amazon. Wupti.com er nødt til at konkurrere på prisen, og Wupti.com bestemmer ikke de priser, som forhandlerne sælger deres varer til på hjemmesiden.

– Vi tager lavere kommission end Amazon, og dermed har vi et godt udgangspunkt for, at forhandlerne kan lave både en bedre pris til kunden, men naturligvis også have en bedre forretning ved det hos os end andre, siger Kenneth Nielsen.

Konceptet bygger på det, Kenneth Nielsen kalder “coopetition”. Det er en sammenskrivning af “cooperate” og “competition”, hvor partner på samme tid samarbejder og konkurrerer.

– Vi sætter kunden først og giver ikke fordele til vores egne produkter. Hvis en partner har en lavere pris på en vaskemaskine, så får kunden tilbudt dén vare. Vores algoritmer sikrer, at vi sælger i fuldstændig fri konkurrence, og det har været afgørende, at vi kan sige til vores partnere, at vi samarbejder og konkurrerer på samme tid, siger Kenneth Nielsen.

Et godt koncept

Langt hovedparten af produkterne sælges ikke af Wupti. com selv, men af forhandlerne.

– Vi vil gerne have endnu flere forhandlere. Der er plads til mange flere forhandlere, siger Kenneth Nielsen. Med konceptet tager Wupti. com kampen op mod den voksende konkurrence fra udenlandske markedspladser. – Amazon er også dygtig til at tage udgangspunkt i, hvordan de servicerer kunderne bedst muligt. Konceptet med en markedsplads har vist sig at være et ekstremt godt koncept, som gør, at man hurtigt og effektivt kan have et meget stort sortiment og nogle attraktive priser.

– Der er ingen tvivl om, at vi har hentet inspiration til vores model i udlandet, f.eks. fra Amazon og Alibaba, som dygtigt har skabt markedspladser. Men vi tror på, at der er plads til en dansk markedsplads som et alternativ til de udenlandske i et meget konkurrencepræget marked. Hvis vi skal have succes, handler det om, at vi prøver at få så mange ind som muligt og på den måde sikrer, at der er et stærkt alternativ til bl.a. Amazon. Størrelse har noget at sige, og det betyder, at vi skal have mange varer til kunderne. Vi er nødt til at sikre os, at vi kategori for kategori har et godt sortiment, som modsvarer det, kunderne leder efter, og at vi har det til attraktive priser, siger Kenneth Nielsen.

WUPTI.COM:

På Wupti.com kan forbrugerne finde alt fra elektronik, armbåndsure og printerpatroner til bamser, cykler og krydderier fra den samlede skare af webbutikker. Vareudbuddet vokser hele tiden, efterhånden som flere online-virksomheder kommer med. Wupti.com blev i 2015 opkøbt af Dansk Supermarked Group af L’Easy-stifteren Niels Thorborg. På daværende tidspunkt var der omkring 14.000 varer på markedspladsen. I 2017 åbnedes Wupti Marketplace, hvor andre netbutikker får adgang til at sælge deres varer. Ambitionen er at blive et dansk modsvar til de store amerikanske og kinesiske platformer. I spidsen for online markedspladsen står koncerndirektør Kenneth Nielsen, der har en fortid i Amazon og Apple.

DEL
Forrige artikelFærre bliver sigtet for butikstyveri
Næste artikelCoops hemmelige agenter tjekker tobakssalg
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.