6 ud af 10 køber julegaver online

Tidsbesparelsen er den væsentligste årsag til, at 60 pct. af forbrugerne køber julegaver over nettet

6 ud af 10 forbrugere angiver tidsbesparelsen som den væsentligste årsag til at købe julegaver over nettet. Foto: PR

Mange forbrugere starter i dag deres søgning efter produkter på Google, hvorfor det efterhånden også er blevet mere og mere udbredt, at ønskelisten indeholder links til diverse netbutikker.

Det er en del af forklaringen på, hvorfor 6 ud af 10 forbrugere angiver, at de vil købe en, flere eller alle julegaver over nettet.

I Foreningen for Dansk Internethandel nye julegaveforbrugeranalyse angiver over halvdelen af de adspurgte forbrugere dog “tidsbesparelsen” som den væsentligste faktor til at købe gaverne over nettet.

Ca. 50 pct. af forbrugerne angiver “det er lettere at finde de præcise gaveønsker over nettet” som årsag til onlinekøbene.

Derimod er det de færreste forbrugere, der i analysen angiver “gaven kan sendes direkte til modtageren” som årsag til at købe på nettet.