Kvindelige ledertalenter har kurs mod Bilkas top

Kvinder i ledelsen 13. feb 2024 -
This describes the image
Den tidligere borgmester og Venstre-kvinde Louise Gade har siden oktober 2019 været direktør i Salling Group med ansvar for People, Culture & Sustainability. Foto: Salling Group
  • Danmarks største dagligvarekoncern har flere kvindelige ledertalenter, der på sigt kan blive varehuschef i Bilka.

Danmarks største dagligvarekoncern har i sine strategiske prioriteter fokus på kunder, kolleger, kultur, køn og klima.

Virksomheden kalder dem ”De 5K’er”, der alle har en direkte eller indirekte betydning, når det gælder ambitionen om at få flere kvinder ind på topposter. Og måske også snart bane vej for en kvinde som varehuschef i Bilka. Aktuelt har kæden ikke kvinder posten som varehuschef i hypermarkedet.

HR-direktør Louise Gade skal som øverste ansvarlig for HR-området vise vej til flere kvinder på topposter i Danmarks største dagligvarekoncern Salling Group – både på hovedkontoret og i butikkerne. 

Det bliver med en ”nej tak” til kvoter og et ”ja tak” til fem strategiske ledetråde for koncernens kultur, der alle begynder med et stort K.

For Louise Gade udgør de fem K’er; kunder, kolleger, kultur, køn og klima alle brikkerne til en værdibaseret virksomhedskultur, der på sigt vil transformere en historisk set machopræget verden af købmænd til en branche, hvor forskellighed, evnen til at vise og bruge følelser og samme styrke mellem kønnene vil præge og påvirke evnen til at drive en sund forretning.

Kvinde som Bilka-boss

- Hvornår kan vi forvente at se Salling Group udnævne en kvinde som varehuschef i Bilka?

- Nu er det jo ikke sådan, at vi fjerner dygtige mandlige varehuschefer alene for at give plads til en kvinde. Det vil være et selvmål og sætte os tilbage i udviklingen, hvis vi forcerer en kvinde til at tage et job, og det går galt. For hver dårlig historie skal der mange gode historier til for at ændre opfattelsen, siger Louise Gade og tilføjer:

- Vi har stor stabilitet på topposterne i vores 19 hypermarkeder. Derfor er det ikke så ofte, at døren står åben for udskiftning i modsætning til de mere end 530 Netto-butikker og 110 Føtex-varehuse, hvor den naturlige rotation er langt større. 

- Imidlertid har vi mange dygtige kvinder som butiks- og varehusledere, og da vi ønsker at fremme karriere på tværs af kæderne, så er mit bedste bud, at vi også kommer til at udnævne en kvindelig Bilka-chef inden for en overskuelig årrække, siger Louise Gade.

Hun hæfter sig ved, at koncernen indenfor egne rækker skal være nysgerrig på ”læringerne” fra discountkæden Netto, som har været dygtige til at få kvindelige butikschefer. Her er cirka en tredjedel af butikscheferne i dag kvinder.

Flere kvinder på ledelsesvejen

Koncernens adm. direktør Anders Hagh har formuleret målene for den overordnede udvikling af de mere end 60.000 medarbejdere, der tilsammen driver kæderne Bilka, Føtex, Netto, Salling, BR og burgerkæden Carl’s Jr. og kaffekæden Starbucks.

- I Salling Group har vi en stærk ambition om, at flere kvinder går ledelsesvejen, og vi arbejder konkret hen imod en målsætning om, at 40 procent af ledelsesposterne på alle niveauer er besat af kvindelige ledere frem mod 2030. Derudover arbejder vi løbende på en række andre initiativer indenfor diversitet og inklusion, siger Anders Hagh. 

Både Anders Hagh og Louise Gade sidder med rundt om bordet ved Above & Beyond, som er et forum for virksomheder, der ønsker at fremme ligestilling. Netto, Føtex og Bilka har desuden netop sendt flere kvindelige ledertalenter gennem Above & Beyonds særlige program, Fast Track for Emerging Female Managers, der forbereder unge kvindelige talenter til deres første store lederrolle.

Kønsneutrale jobopslag

Til at understøtte målsætningen om flere kvinder i de øverste ledelseslag arbejder Salling Group bl.a. med at udvikle kønsneutrale stillingsopslag, og koncernen er i gang med at kortlægge kønsspecifikke barrierer på de forskellige lederniveauer. 

- Vi analyserer området både kvalitativt og kvantitativt. Det vil sige, at på den ene side interviewer vi medarbejdere og ledere for at kortlægge barrierer, der bunder både i ens egen selvforståelse, og på den anden side mere systemiske faldgruber, som lederne utilsigtet bærer rundt på, fordi de selv er blevet formet i en tid, hvor der ikke var samme fokus på kønsdiversitet, siger Louise Gade.

Koncernen gennemgår også hvert år sine trivsels- og performancemålinger for at sikre, at der ikke er kønsbias, og for fat få det bedst mulige afsæt for at styrke kvindernes mulighed for at gå ledelsesvejen. 

Kortlægningen og biasanalyserne skal bruges som afsæt for indsatser, der skal være med til at rette op på ubalancen i forhold til det underrepræsenterede køn.

Og det gælder ikke kun i Danmark, da koncernen med sine Netto-butikker også er til stede i Tyskland og Polen, hvor udfordringen er en anden end i Danmark, da mændene her er underrepræsenterede som butikschefer, hvorfor der i de to lande skal der gøres en indsats for flere mandlige butikschefer.

Dette er det første af to interviews med Salling Groups HR-direktør Louise Gade i temaet om flere kvinder i ledelsen.


 

Opdateret 8. mar 2024