Salget af fødevarer steg med otte pct. i februar

Forbrugere 26. mar 2024 -
This describes the image
Foto: Flemming Effersøe
  • Fødevarer er den absolutte højdespringer i nyt detailomsætningsindeks fra Danmarks Statistik

Salget af fødevarer og andre dagligvarer steg i februar med otte pct. sammenlignet med samme måned år før, når der kun tages højde for prisudviklingen. I januar var stigningen to pct.

Det viser nye tal fra Danmarks Statisk, der har opgjort detailomsætningsindekset for februar 2024. Fødevarer er den absolutte højdespringer målt mod samme måned sidste år.

Hvis der udelukkende korrigeres for prisudvikling, var det samlede detailsalg i februar 2024 6,6 pct. højere end i samme måned i 2023. 

Ser man udviklingen i salget af fødevarer fra januar til februar er stigningen 1,6 pct., hvad der er bemærkelsesværdigt sammenlignet med januar og december, der henholdsvis havde fald på 1,6 og 2,5 pct, når der både korrigeres for prisudvikling og sæsonudsving.

Tallene fra Danmarks Statistik viser også, at detailsalget i februar steg med 2,2 pct. i forhold januar, når der korrigeres for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. 

Mildere vinde over dansk økonomi

- Det er en ganske pæn stigning, der viser, at der så småt er ved at indfinde sig forårstendenser hos de danske forbrugere, siger cheføkonom Tore Stramer, Dansk Erhverv.

Den pæne fremgang i detailsalget viser ifølge Dansk Erhverv, at der igen blæser mildere vinde ind over danskernes privatøkonomi.

-  De danske lønmodtageres købekraft stiger i øjeblikket kraftigt som følge af en højere lønvækst og den tydelige nedgang i inflationen. Dertil stiger beskæftigelsen fortsat pænt, hvilket ligeledes giver et pænt løft til indkomstvæksten. Og så er der heldigvis tegn på, at det lave niveau for forbrugertilliden ikke tynger danskernes forbrugslyst i samme omfang som tidligere, siger Tore Stramer.
 

Opdateret 26. mar 2024